درباره مدرسه پزشکی

مدرسه پزشکی ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ متولد شد. در فضایی که تب و تاب یادگیری سریع موج می‌زد، روندی را در پیش گرفتیم که طرفداران کمی داشت. روندی که انرژی‌بر بود و طول می‌کشید. نه ادعا داریم که سریع‌ترین روش هست و نه بهترین روش. صرفاً از نظر ما، یادگیری صحیح به این شیوه است.

این روش هزینه دارد – انرژی و وقت و توجه می‌خواهد. کوتاه‌مدت و سریع نیز پاسخ نمی‌دهد.

نمی‌گوییم که روش مدرسه پزشکی، برای همه‌ی افراد مناسب است. بعضی از کارها آن‌قدر هزینه‌بر بوده و به منابع فراوان نیاز دارند که شاید با اهداف ما سازگار نباشند. اما معتقدیم که اگر کسی می‌خواهد پزشکی را به شکل واقعی یاد بگیرد، باید زمان بگذارد، حوصله کند و صبور باشد، تحمل ابهام‌ها و نقاط گنگ فراوان را داشته باشد و با تمام ناملایمات مسیر یادگیری پیش برود تا کم کم لایه‌های دانش در ذهن وی رسوب کنند و اثرات داشتن دانش تخصصی در وی دیده شود.

ریچارد فاینمن richard feynamn سیستم آموزشی امتحان یادگیری

اولین کارمان در این راستا، تولید محتوای اصیل است. محتوایی که حتی با وجود منابع انگلیسی، به علت یکپارچگی و تطبیق‌یافتگی با شرایط و امکانات کشورمان، مخاطب فارسی‌زبان ترجیح بدهد به آن‌ها مراجعه بکند. محتوایی که کمک بکند، فشردگی برخی از تکست‌بوک‌های پزشکی کم شده و به عبارتی تفسیری بر خط‌های فشرده و دقیق تکست‌بوک‌ها باشد.

همین‌جا مشخص است که به هیچ وجه منظورمان مراجعه‌نکردن به تکست‌بوک نیست. اتفاقاً تمامی منابع مورد استفاده را معرفی کرده و مخاطب را تشویق به مراجعه به تکست‌بوک نیز می‌کنیم. هدف ابتدایی این محتوای اصیل، ایجاد پلی میان مخاطب و تکست‌بوک‌هاست. محتوایی که فرد را برای خواندن کتب تخصصی و فوق تخصصی آماده کند.

هم‌چنین، روش‌هایی را برای کمک به تثبیت این دانش تخصصی در ذهن‌مان در نظر گرفته‌ایم. یکی از آن‌ها حل سؤال است. بارها پیش آمده که نکاتی را به سرعت رد کرده و سپس در موقع حل سؤال به آن‌ها پی برده‌ایم. سؤال‌های استاندارد، نکات کلیدی و اصلی را به ما یادآوری کرده و دانش را در ذهن‌مان تثبیت و مرتب خواهند کرد.

در آخر تأکید می‌کنیم که هدف مدرسه پزشکی، این نیست که دانشجویانی برای قبول شدن در امتحان‌ها تربیت کند؛ هدف، تربیت دانشجویانی است که علاوه طبابت صحیح، در امتحان‌ها نیز بهترین عملکرد خود را داشته باشند. یادمان نرود که امتحان اصلی هر فرد عضو کادر درمان را جامعه از او می‌گیرد.

گروه مدرسه پزشکی، جمعی به سرپرستی امیرمحمد قربانی است که برای تولید محتوای اصیل و سؤال‌ها و دیگر استراتژی‌های یادگیری مناسب مطالب پزشکی، فعالیت می‌کنند. اعضای این گروه عبارتند از:

  • محمد بناری
  • رضا تالانه
  • محمدحسین رحیمی
  • ریحانه رسول‌زاده
  • یاسین صادقی
  • رادین فرخی‌پور
  • مهدیار محمودی
  • شایان مجیدی
  • علی‌سینا میرزائی
  • مرتضی نوبخت

با این‌که سایت مدرسه پزشکی از مرداد ماه ۱۳۹۸ متولد شد، عمده‌ی فعالیت مدرسه پزشکی در این مدت به شکل کارگاه‌های آنلاین،‌ محتوای صوتی، تصویری و فایل‌های PDF بود که در فضای شبکه‌های اجتماعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت. در چند ماه اخیر، کار کردن مجدد روی سایت مدرسه را شروع کردیم. معتقدیم که فضای این سایت، از دیگر فضاهای موجود – مثل اینستاگرام و تلگرام – برای آموزش بهتر است و در نظر داریم در چند ماه آینده تمامی محتواهای قبلی را نیز به این‌جا منتقل کنیم.

از این به بعد نیز عمده‌ی محتوای مدرسه در این‌جا منتشر می‌شود و دیگر فضاهای آنلاین، سهم کمی را به خود اختصاص خواهند داد. در حال حاضر، قسمت‌هایی از سایت هنوز آماده نیست. قرار است هر دانشجوی این مدرسه، صفحه‌ی مخصوص به خود را داشته باشد که بتواند خوانده‌های خود و تمرین‌های خود را ببیند و در آن‌جا بهتر از قبل برای بهبود دانش خود برنامه‌ریزی کند.

معتقدیم که صرف خواندن، بدون حل تمرین، فایده‌ای ندارد و به همین خاطر فضای مدرسه پزشکی، دقیقاً شبیه به یک مدرسه حضوری، یک فضای تعاملی است. تفاوت این است که در سایت مدرسه پزشکی، ناهم‌زمانی و ناهم‌مکانی داریم و قرار نیست همگی در یک لحظه، در یک مکان، حضور داشته باشیم. این موضوع، اتفاقاً قدرت آموزش آنلاین است.

قسمت قابل توجهی از دروس مدرسه پزشکی، برای همگان و برخی از درس‌ها صرفاً برای اعضای ویژه مدرسه در دسترس خواهد بود. اعضای ویژه کسانی هستند که در مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند. هزینه‌ی ثبت‌نام به عنوان کاربر ویژه‌ی مدرسه برای حفظ و ساخت همین فضا و تولید محتوای اصیل است.

تولد اولیه‌ی مدرسه، سال ۱۳۹۸ بود. اما، یکشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۲ مصادف با ۱۹ نوامبر را، به بهانه‌ی تولد بزرگ‌معلم پزشکی، برتن رز، به عنوان نقطه‌ای برای تولد دوباره مدرسه در نظر می‌گیریم.

اسکرول به بالا