بیشک اگر بخواهیم سختترین مباحث پزشکی را برای دوران عمومی بنویسیم، یکی از آنها اختلالات سدیم و آب است.
و ترسناک است که بسیار بسیار با آن سر و کار داریم. منظورمان فقط اختلالات نیست – که هایپوناترمی شایعترین اختلال الکترولیتی در بیمارستان است و بیش از ۲۰ درصد بیماران درگیر میشوند.
بلکه هر بار که برای بیمار یک مایع تجویز میکنیم (همان “سرمدرمانی” که به غلط جا افتاده است)، در این زمینه مداخلهای انجام دادهایم.
معمولاً به گونهای میشود که عمده افراد بیخیال یاد گرفتن این موضوع میشوند و کم کم از آن دلزده خواهند شد. موضوعی که یکی از قشنگترین قسمتهای پزشکی است.
اولین طعم تلخ این قسمت، در برخورد با فیزیولوژی کلیه چشیده شده است. آن خاطره به همراه ما آمده و در دوران بسیار فشرده پاتوفیزیولوژی، معمولاً حس بد نفهمیدن آب و الکترولیت و اسید و باز، به آن اضافه میشود. دورانی که فرصت نیست تا این مباحث به شکل مبسوط تدریس شوند.
آن هم مبحثی مثل سدیم. مبحثی مبسوط – آنقدر که با قرض گرفتن جمله معروف اسلر میتوانیم بگوییم: آن که سدیم را بفهمد، کلیه را فهمیده است.
طبیعی است تدریس فشرده و در این فرصت کم، لذت فهمیدن را میگیرد و صرفاً حس ناخوشایند بر جای میگذارد.
قرار است این را بشکنیم. به عنوان اولین قدم، کنار همدیگر این فصل را بخوانیم و خط به خط آن را باز کنیم.
آن وقت میبینید که چقدر این مباحث که فشرده نوشته شده، در کنار فشردگی، شیرین هستند.
کارگاه آب و سدیم، جمعه ۹ تا ۱۲ صبح، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۳ برگزار میشود. محل برگزاری اسکایروم است و لینک آن برای کسانی که تمرین درس را حل کنند، روز قبل از کارگاه، ایمیل خواهد شد و در همین پست – فقط برای کسانی که تمرین را حل کردهاند – نمایش داده خواهد شد.
کارگاه رایگان است و برای کامنت گذاشتن، نیازی نیست حتماً عضو ویژه مدرسه پزشکی باشید.
از دانشجویان علوم پایه تا هر مقطع بالینی میتوانند شرکت کنند. در این سه ساعت، صفحات کتاب را خط به خط بررسی خواهیم کرد. با توجه به فشردگی مطلب و سخت بودن هایپوناترمی، تمرکز بر این مبحث خواهد بود.
تمرین و مشارکت در بحث
تجربه شما در خواندن این مبحث چطور بوده است؟ در کدام نقطه بوده که گیر کردهاید؟ درک کدام قسمتش به نظر شما سختتر بوده؟ روش شما برای یادگیری این مبحث تاکنون چه بوده است؟ کتاب؟ جزوه؟ فیلمهای کمکآموزشی؟ یا روشی دیگر؟
سؤال را با توجه به مقطع فعلی خود لطفاً جواب بدهید. دانشجویان علوم پایه میتوانند از تجربهی فیزیولوژی کلیه بگویند.
برای امتیاز دهی به این مطلب، لطفا وارد شوید: برای ورود کلیک کنید
سلام استاجر و علاقه مند به داخلی هستم . این مبحث در ابتدا برایم سخت بود چون درکی از مفهوم و کاربردش نداشتم . جایی که گیر میکنم ارتباط سدیم و اختلالات کبدی است .با دیدن کلاس شما در پزشک هاب در رابطه با هایپوناترمی دید بهتری پیدا کردم
جزئیات اپروچها بسیار زیاد هست و کار وقتی سخت میشه که مکانیسمها و علل وقایع رو ندونیم؛ چون در این صورت بدون درک کافی صرفا حفظ کردیم و به زودی هم فراموش خواهیم کرد.
من رزیدنت داخلی هستم
این مبحث رو از هاریسون خوندم اما جالبه هر بار که استاد عزیزم که فوق نفرولوژی هستن تدریسش میکنن بیشتر متوجه میشم که هر پاراگراف هاریسون خودش یه فصله و باید بهش توجه بشه
سلام
یکی از مطالب پر چالشه
و نیاز به فهم مطلب داره نه صرفا حفظ کردن
اول از اسم کارگاه ترسیدم . موضوعی که برای دانشجو ها سخته ، برای منی که هنوز وارد نشدم احتمالا گزینه خوبی نیست . اما این درسو که خوندم نظرم برگشت و حالا نمیخوام این فرصت رو از دست بدم.
نمیدونم این مبحث تا چه حد به اطلاعات پیشنیاز احتیاج داره ولی اجازه میخوام که این کارگاه رو شرکت بکنم .کمی فضای تکست خوندن رو تجربه بکنم و ایده بگیرم که چطور باید به این کتاب ها نزدیک شد و ازشون نترسید.
کارگاه قبلی واقعا عینک خوبی برای نگاه به آناتومی بهم داد و بسیار ممنونم که این فرصت رو فراهم کردید تا بتونیم ضمن محتوای درس ، نگاه بهتر به پزشکی رو هم تمرین کنیم .
به نظرم برای درک این مبحث به درک عمیق فیزیولوژی کلیه نیازه البته به تجربه من نحوه تدریس هم واقعا تاثیر گذاره با تدریس استاد خودم که بدون دسته بندی بود اطلاعات تو ذهنم نمیموند ولی جزوه استاد دیگه ای رو مطالعه کردم و به شدت مفید بود
سلام، بعنوان اینترن میبینم که خیلی توی بالین خصوصا بیمارای آیسیو، به دنبال اتیولوژی اختلالات الکترولیتی نمیگردن و صرفا درمان کلی رو انجام میدم که خب قطعا اگر درست اتیولوژی پیدا نشه، درمان هم اثرگذاری صددرصدی نداره اغلب موارد.
به نظرم مانور دادن روی پاتوفیزیولوژی به طور مفهومی و همچنین مهمتر از اون، دونستن الگوریتم اپروچ تشخیصی اختلالای الکترولیتی میتونه خیلی برای دانشجویان و خصوصا بچههای بالینی مفید باشه.
سپاس از دوره شما
در آستانه شروع ترم سوم و بعد از اون ترم چهار که مباحث آب و الکترولیت بولد خواهد شد هستم و دغدغه یادگیری درست و از پایه بنیادی این مباحث ایجاب میکنه یادگیری «درست یادگرفتن» این مباحث رو.
امیدوارم بتونم دیدگاه درستی از نحوه خوندن درست این مبحث کسب کنم به لطف تجارب ناب و ارزشمند دکتر امیر محمد قربانی.
سلام وقتتون بخیر. من ورودی پزشکی بهمن امسال هستم و فعلا هیچ تجربه ای از این مبحث ندارم . ولی به نظرم مبحث مهمی هست . امیدوارم با شرکت در این کارگاه بتونم تجربیات لازم رو کسب کنم و کتاب های مرجع رو راحت تر مطالعه کنم .خیلی ممنونم از شما که این فرصت رو در اختیار ما می گذارید 🙏🏻
مبحث اب و الکترولیتها برای من همیشه فرار بوده و از اون مبحثهایی هست که ارتباط مستقیم با علوم پایه داره و از اونجایی که برگشت به فیزیولوژی علوم پایه و مطالعه بیسیک برای من حجیم و وقتگیر به نظر میومده یه جورایی از عمیق شدن درش فرار کردم. منابعی که تا الان استفاده کردم معمولا ویدئوهای یوتیوب یا جزوههای اساتید بوده.