بی‌شک اگر بخواهیم سخت‌ترین مباحث پزشکی را برای دوران عمومی بنویسیم، یکی از آن‌ها اختلالات سدیم و آب است.

و ترسناک است که بسیار بسیار با آن سر و کار داریم. منظورمان فقط اختلالات نیست – که هایپوناترمی شایع‌ترین اختلال الکترولیتی در بیمارستان است و بیش از ۲۰ درصد بیماران درگیر می‌شوند.

بلکه هر بار که برای بیمار یک مایع تجویز می‌کنیم (همان “سرم‌درمانی” که به غلط جا افتاده است)، در این زمینه مداخله‌ای انجام داده‌ایم.

معمولاً به گونه‌ای می‌شود که عمده افراد بیخیال یاد گرفتن این موضوع می‌شوند و کم کم از آن دل‌زده خواهند شد. موضوعی که یکی از قشنگ‌ترین قسمت‌های پزشکی است.

اولین طعم تلخ این قسمت، در برخورد با فیزیولوژی کلیه چشیده شده است. آن خاطره به همراه ما آمده و در دوران بسیار فشرده پاتوفیزیولوژی، معمولاً حس بد نفهمیدن آب و الکترولیت و اسید و باز، به آن اضافه می‌شود. دورانی که فرصت نیست تا این مباحث به شکل مبسوط تدریس شوند.

آن هم مبحثی مثل سدیم. مبحثی مبسوط – آن‌قدر که با قرض گرفتن جمله معروف اسلر می‌توانیم بگوییم: آن که سدیم را بفهمد، کلیه را فهمیده است.

طبیعی است تدریس فشرده و در این فرصت کم، لذت فهمیدن را می‌گیرد و صرفاً حس ناخوشایند بر جای می‌گذارد.

قرار است این را بشکنیم. به عنوان اولین قدم، کنار همدیگر این فصل را بخوانیم و خط به خط آن را باز کنیم.

آن وقت می‌بینید که چقدر این مباحث که فشرده نوشته شده، در کنار فشردگی، شیرین هستند.

کارگاه آب و سدیم، جمعه ۹ تا ۱۲ صبح، در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. محل برگزاری اسکای‌روم است و لینک آن برای کسانی که تمرین درس را حل کنند، روز قبل از کارگاه، ایمیل خواهد شد و در همین پست – فقط برای کسانی که تمرین را حل کرده‌اند – نمایش داده خواهد شد.

کارگاه رایگان است و برای کامنت گذاشتن، نیازی نیست حتماً عضو ویژه مدرسه پزشکی باشید.

از دانشجویان علوم پایه تا هر مقطع بالینی می‌توانند شرکت کنند. در این سه ساعت، صفحات کتاب را خط به خط بررسی خواهیم کرد. با توجه به فشردگی مطلب و سخت بودن هایپوناترمی، تمرکز بر این مبحث خواهد بود.

تمرین و مشارکت در بحث

تجربه شما در خواندن این مبحث چطور بوده است؟ در کدام نقطه بوده که گیر کرده‌اید؟ درک کدام قسمتش به نظر شما سخت‌تر بوده؟ روش شما برای یادگیری این مبحث تاکنون چه بوده است؟ کتاب؟ جزوه؟ فیلم‌های کمک‌آموزشی؟ یا روشی دیگر؟

سؤال را با توجه به مقطع فعلی خود لطفاً جواب بدهید. دانشجویان علوم پایه می‌توانند از تجربه‌ی فیزیولوژی کلیه بگویند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

26 کامنت در نوشته «سدیم و آب | تمرین خواندن تکست‌بوک»

  1. سلام وقتتون بخیر
    من هیچ وقت از رفرنس مبحث سدیم رو کامل نخوندم، بیشتر جدولا و الگوریتماشو خوندم.
    الان که اینترن شدم یکی از چالاشم اصلاح هایپرناترمی و هایپوناترمی بیماراست.‌‌

  2. منبع من در دوران علوم پایه، فیزیولوژی گایتون بود . و در دوران فیزیوپاتولوژی، به دلیل کمبود وقت و فشرده بودن مباحث، جزوه ی استاد . و یکبار هم امتحان را مردود شدم .و بار دوم، هر چه قدر می خواندم، بیشتر متوجه نفهمیدنم می شدم .
    ماه های اول اکسترنی هستم و فعلا تجربه ای از بالین نفرولوژی ندارم .

  3. سلام
    به طور کلی درس الکترولیت ها از اول علوم پایه و فیزیولوژی کلیه رو در حد شب امتحان رد کردم
    ولی بعد ورود به بالین تازه به اهمیتش پی بردم ولی به دلیل تنبلیم و نداشتن برنامه درست برای خوندش فعلا یه گوشه داره خاک می خوره
    شاید اینجا یه تلنگر بهم بخوره برم دنبالش

  4. سلام وقتتون به خیر
    متاسفانه به علت حجم زیاد هیچ وقت نشده کامل به سراغ این مبحث برم و به یادگیری سطحی الگوریتم های تشخیصی بسنده کردم.
    البته برای این مبحث جزوه ای که خودتون آماده کرده بودین رو هم خواندم که واقعا خوب بود.
    امیدوارم این کارگاه فرصتی باشه که دید بهتری نسبت به این مبحث پیدا کنم.

  5. سلام وقت به خیر
    مبحث اختلالات اب و الکتریت همیشه سخت بوده یکی از دلایلی که سمتش نرفتم تنبلی ذهنی ناشی از زیاد بودن مبحث واین که در جراحی واطفال هم گفته میشه از این موضوع واپروچ ان یه مقدار متفاوته
    به نظر بنده اگه یک منیجمنت کامل از اختلالات اب والکتریت باشه و مثال های واقعی داشته باشه
    مثلا از ازمایش مریض عکس باشه و بعد از اصلاح اب والکترین چه کارهایی انجام شد وعدد سدیم بعد از اصلاح به چند رسید

  6. سلام
    چندین بار تلاش کردم که این فصل رو حداقل یک مرتبه تا پایان تحصیلم بخونم اما همیشه وسطش گیر کردم و ول کردم مبحث رو
    خیلی وقتا چون فیزیوپاتو و فیزیولوژی مبحث رو نمیدونستم برام جا نمیافتاد چرا باید یه کار رو بکنیم برای همین مجبور بودم از صفر شروع کنم و در اخر به علت اینکه وقت زیادی میگرفت و سر کله یه مبحث دیگه پیداش میشد مجبور بودم بی خیالش بشم 😢🤦🏻‍♂️

  7. منبع من جزوه‌ی استاد بود و وقتی دیدم که انگار خود استاد هم نمیفهمه چی میگه کلا سدیم رو گذاشتم کنار.
    کاش میشد اون رو با یک نوع منطق خاص و قابل استدلال یاد گرفت تا هروقت فراموش کردیم، دوباره با کمک استدلال بتونیم بخش‌های فراموش شده رو توی ذهن زنده کنیم

  8. من الان در مقطع فیزیوپاتم. ولی اخرین مطلبی که در این‌باره خوندم مربوط میشه به همون فیزیولوژی کلیه.
    فیزیولوژی کلیه رو برخلافه بسیاری قسمت‌های دیگر فیزیولوژی از روی رفرنس خوندم.

    الان متاسفانه فقط کلیاتی یادم مونده و بسیاری از جزئیات مهم از یادم رفته.
    ولی یادمه اون زمان بشدت جزئیات نفرون و عملکرد بخش‌های مختلفش اذیتم می‌کرد.

  9. سلام

    من شاید بگم تا الان توی هر مقطعی که بودم، چه علوم پایه چه فیزیوپات و چه استاژری، هربار تقریبا سراغ تکست رفتم برای اختلالات الکترولیت اما هر بار بعد گذشت یه مدت خیلی کوتاه، از اون حجم اطلاعاتم فقط چیزی در حد صفر در خاطرم مونده.
    فهمیدن فیزیوپاتولوژی هر اختلال الکترولیتی به صورت ایزوله به اندازه ی کافی سخت هست و زمانی واقعا سخت تر میشه که در مورد اثر هر کدوم از یون ها روی اون یکی دیگه بخواییم قضاوت کنیم…
    خیلی خوبه که همچین فضایی برای یادگیری این مبحث هست

  10. سلام

    مبحث سدیم اونقدر سخت بوده که هیچوقت سمت خوندنش نرم ، البته که متاسفانه من خیلی اهل خوندن رفرنس نیستم…
    در همین حد کم از خواندن هم ، مبحث سدیم اینطوری بوده که : وقتی خیلی میخوندم و ریز میشدم می‌فهمیدم ولی کافی بود نصف روز بگذره تا دوباره برگردم به تنظیمات کارخونه و حداقل جزئیات از ذهنم پاک بشه..

    تقریبا میشه گفت هر جایی که پای سدیم باز میشه ، فهمیدنش سخته .. از اختلالاتی مثل آلیسون گرفته تا مشکلاتی مثل SIADH. و حتی در سرم تراپی و تنظیم میزان سدیم در سرم برحسب meq و تبدیل اون به cc.

    تقریبا منبع من جزوه اساتید و یه چند باری هم فیلم از یوتیوب بوده ولی اگه بخوام صادق باشم ، همیشه ترس از این مبحث جلوی اینکه بخونمش رو گرفته…
    و هیچ وقت مطالعه‌م موثر و کافی نبوده..

    سدیم همیشه جزو قسمت هایی بوده که skip رو زدم 😅.
    همین..