از همان ترم یک با آناتومی سر و کار داریم. همان جلسه اول از صفحات آناتومیک گفته می‌شود و سپس بستگی به کوریکولوم دانشگاه، مبحث مورد نظر تدریس می‌شود.

پس از یکی دو جلسه درس است که در ذهن همه این پیام شکل می‌گیرد که آناتومی «حفظی» است و یک مشت اسم و مجاورت را باید حفظ کنیم.

روی جسدها هم که چیزی معلوم نیست.

در نهایت ۴ تا ۵ ترم می‌گذرد و علت و نتیجه این همه ساختار حفظ کردن و مجاورت یاد گرفتن و جلو‌تر و عقب‌تر بودن ساختارها را نخواهیم فهمید.

و بعد چه می‌شود؟

از ذهن می‌رود.

آیا واقعاً قرار است این‌طور باشد؟ آیا آناتومی با این همه واحد چندان اهمیت ندارد؟

بی‌شک این طور نیست.

در کارگاه پیش رو قرار است از همین صحبت کنیم.

این‌که اهمیت آناتومی در چیست؟ این‌که بهتر است آن را چطور یاد بگیریم؟

این‌که آناتومی چطور می‌تواند برای تبدیل شدن به یک پزشک توانمندتر به ما کمک بکند؟

این کارگاه، جمعه، نهم آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

کارگاه رایگان است؛ اما با ظرفیتی نسبتاً محدود.

برای این‌که استفاده‌ی شما از کارگاه بهتر شود، یک سؤال قبل از ورود به کارگاه در ادامه می‌نویسیم. اگر می‌خواهید در کارگاه شرکت کنید، لطفاً جواب سؤال را در کامنت‌ها بنویسید [برای گذاشتن کامنت یا شرکت در کارگاه، نیازی نیست که کاربر ویژه باشید].

فقط لطفاً دقت کنید که ایمیل واردشده‌تان در پروفایل مدرسه پزشکی، ایمیل واقعی شما باشد و نام و نام خانوادگی‌تان به درستی وارد شده باشد.

لینک برای کسانی که کامنت آن‌ها تأیید شود، فرستاده خواهد شد یا این‌که در همین صفحه، فقط برای این افراد، در روز کارگاه، نمایش داده خواهد شد.

سؤال قبل از ثبت‌نام:

جواب تکراری اشکال ندارد. جواب واقعی مهم است و این‌طور می‌توانید به خودتان کمک کنید.

روش فعلی شما برای خواندن آناتومی چطور است؟ با این درس چقدر ارتباط برقرار می‌کنید و به آن علاقه دارید؟

لینک شرکت در کارگاه

لینک کارگاه برای دوستانی که در زیر این نوشته پاسخ خود به سؤال بالا را ثبت کردند، به ایمیلی که با آن در مدرسه پزشکی ثبت نام کردند، فرستاده شد. لطفاً ایمیل خود را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

162 کامنت در نوشته «کارگاه پیشنهادهایی برای خواندن آناتومی برای دانشجویان علوم پایه»

  1. سلام، تشکر از فرصت فراهم کرده.
    برای بنده که به نظرم حافظه تصویری قوی تری به نسبت دیگر حالات دارم، اولین و بهترین راه برای یادگیری دیدن تصاویر و فیلم های مرتبط است، مثل یادگیری نقشه یک ساختمان و یا راه های ارتباطی یک شهر. هر چه بیشتر ببینید و چشم آشنا تری داشته باشید، کارتان راحت تر خواهد بود.
    بعد از آن اگر امکان ترسیم شکل و نمودار داشته باشد، در ساده سازی مطلب بسیار کمک کننده است. (مثلا عروق و اعصاب، مجاورات و…)
    و در نهایت به عنوان بهترین راه برای آزمودن خودتان (و حتی یادگیری بهتر و آگاهی به نواقصتان)، تدریس آموخته ها است. به دوستی، همکلاسی و یا حتی خودتان.

  2. سلام، برای خوندن درس آناتومی از پاور استاد به همراه شکل‌ها و جزوه‌هایی که ترم بالایی‌ها از قبل نوشتن استفاده می‌کنم و این روش فقط برای امتحان دادن مناسبه و در درک درست مطلب و فهم عمیق اون بهم کمکی نمی‌کنه. درس آناتومی به اون صورت مورد علاقه‌ام نیست و خیلی برای خوندن سراغش نمی‌رم.

  3. سلام
    بنده توی همان فرجه قبل از امتحان ، در حدود یک هفته ، فیلم های تدریس استاد و جزوه استاد دانشگاه رو مطالعه میکنم . اگر که وقت اضافه بیارم از سیب سبز و نمونه سوال های استاد دانشگاه هم استفاده میکنم.
    از لحاظ برقراری ارتباط در هنگام مطالعه مشکلی ندارم و حتی گاهی علاقه دارم به مطالعه این درس.
    اما کمی بعد از امتحان همه ی مطالب رو فراموش میکنم و به جز مطالب بسیار کلی ، دیگه چیزی رو بخاطر نمیارم و این موضوع خیلی باعث نگرانی بنده هست.
    خیلی دوست داشتم که مطالب رو با چاشنی بالینی بیشتری یاد بگیریم و امتحان بدیم تا اینکه کدام رگ از کدام رگ بزرگتر یا کوچکتر است یا مطالبی از این قبیل.
    وقتی مطالب بالینی باشد و من کاربردش را در زندگی روزمره ام ببینم ، شاید علاقه بنده آنقدری افزایش پیدا کند که در طول ترم حتی مطالعه کنم و مطالعه را به فرجه و شب امتحان موکول نکنم
    ممنون از شما 🙏

  4. سلام وقتتون بخیر ٬ روش مطالعم به صورت پیشروی و خوندن از رفرنس (گری)+ چک کردن تصاویر نتر هستش
    مرحله فهمیدن و درک موقعیت قرارگیری ساختار ها و ارگان ها خوب پیش میره ولی موقع حفظ کردن که با حجم بزرگی از اسامی (که اغلب شبیه به هم و غلط انداز هستن) به مشکل برمیخورم

  5. سلام🌱
    من پس از تدریس هر قسمت اناتومی اول یک ویدیو در یوتوب مرتبط با آن مبحث میبینم و بعد در کنار جزوه استادم و مباحث سر کلاس به تصاویر اطلس هم نگاه میکنم

  6. قبل از اونکه بخواهم درمورد روش مطالعه ام بنویسم میخواهم از نگاهم به این درس بگویم شاید بعد از آن قابل توجیه شود روشم برای خواندن و پاس کردن واحد های این درس 🙂
    پس زمینه ذهن من درمورد آناتومی از ابتدا اینگونه بود که این دست از دروس کسالت بار هستند و عملا با این سطح از جزئیات به کار آینده شغلی ام نمی آیند. بنابراین لازم به حساسیت نشان دادن و یادگرفتن عمقی آن نخواهم داشت و در حدی که بتوانم آن را رد کنم تا به مقاطع بالاتر و کاربردی تر برسم، کفایت میکند.
    روش من برای خواندن آناتومی کاملا تصویریست، سعی میکنم حافظه تصویری ام را به کار بگیرم
    معمولا هر بخشی که میخوانم تصویرش را در اطلس ها پیدا میکنم(معمولا از اطلس های دیجیتال استفاده میکنم، جهت سهولت بیشتر) دور اول را سطحی در حد کلیات میخوانم در دور دوم سعی میکنم جزئیات را تکمیل کنم
    برای مرور عروق و اعصاب از کشیدن شکل های شماتیک و ساده استفاده میکنم.

  7. تا الان میشه گفت تقریبا آناتومی رو نخوندم و حتی الان که استاد کورس قلب تا حدی آناتومی رو توضیح دادن بازهم یاد نگرفتم
    امیدوارم این کارگاه کمک کنه که بتونم با این درس ارتباط برقرار کنم

  8. سلام.
    وقت بخیر.
    آناتومی رو سعی میکنم با اطلس نتری اپلیکیشنی چیزی بخونم و تصاویر مربوطه از گری یا اسنل. اینکه بدونم توی بدن سالم چخبره بنظرم کافیه.
    با دونستن مجاورت‌ها و نکات بالینی مربوط به هر ارگان حس بهتری میگیرم.
    ولی با حفظ کردن اسم تک‌تک نقاط و بریدگی‌ها و اینچیزای یه ارگان اصلا ارتباط نمیگیرم و بعضا فراموش میکنم.
    ارادتمند دکترجان.

  9. سلام. من اکثرا از نرم افزار های آموزش آناتومی که سه بعدی هستند استفاده میکنم و حسم اینه که از اطلس میتونه خیلی بهتر مطلبو جا بندازه اما در نهایت یه کمکی هم از اطلس ها میگیرم.
    آناتومی در کل درسیه که خیلی فراره اما با اینکه درس حفظی هست اگه کسی بتونه خیلی خوب درکش کنه، شاید در آینده فقط بعضی از اسم‌ها یادش بره اما مجاورت ها خیلی خوب یادش می‌مونه.