از همان ترم یک با آناتومی سر و کار داریم. همان جلسه اول از صفحات آناتومیک گفته می‌شود و سپس بستگی به کوریکولوم دانشگاه، مبحث مورد نظر تدریس می‌شود.

پس از یکی دو جلسه درس است که در ذهن همه این پیام شکل می‌گیرد که آناتومی «حفظی» است و یک مشت اسم و مجاورت را باید حفظ کنیم.

روی جسدها هم که چیزی معلوم نیست.

در نهایت ۴ تا ۵ ترم می‌گذرد و علت و نتیجه این همه ساختار حفظ کردن و مجاورت یاد گرفتن و جلو‌تر و عقب‌تر بودن ساختارها را نخواهیم فهمید.

و بعد چه می‌شود؟

از ذهن می‌رود.

آیا واقعاً قرار است این‌طور باشد؟ آیا آناتومی با این همه واحد چندان اهمیت ندارد؟

بی‌شک این طور نیست.

در کارگاه پیش رو قرار است از همین صحبت کنیم.

این‌که اهمیت آناتومی در چیست؟ این‌که بهتر است آن را چطور یاد بگیریم؟

این‌که آناتومی چطور می‌تواند برای تبدیل شدن به یک پزشک توانمندتر به ما کمک بکند؟

این کارگاه، جمعه، نهم آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

کارگاه رایگان است؛ اما با ظرفیتی نسبتاً محدود.

برای این‌که استفاده‌ی شما از کارگاه بهتر شود، یک سؤال قبل از ورود به کارگاه در ادامه می‌نویسیم. اگر می‌خواهید در کارگاه شرکت کنید، لطفاً جواب سؤال را در کامنت‌ها بنویسید [برای گذاشتن کامنت یا شرکت در کارگاه، نیازی نیست که کاربر ویژه باشید].

فقط لطفاً دقت کنید که ایمیل واردشده‌تان در پروفایل مدرسه پزشکی، ایمیل واقعی شما باشد و نام و نام خانوادگی‌تان به درستی وارد شده باشد.

لینک برای کسانی که کامنت آن‌ها تأیید شود، فرستاده خواهد شد یا این‌که در همین صفحه، فقط برای این افراد، در روز کارگاه، نمایش داده خواهد شد.

سؤال قبل از ثبت‌نام:

جواب تکراری اشکال ندارد. جواب واقعی مهم است و این‌طور می‌توانید به خودتان کمک کنید.

روش فعلی شما برای خواندن آناتومی چطور است؟ با این درس چقدر ارتباط برقرار می‌کنید و به آن علاقه دارید؟

لینک شرکت در کارگاه

لینک کارگاه برای دوستانی که در زیر این نوشته پاسخ خود به سؤال بالا را ثبت کردند، به ایمیلی که با آن در مدرسه پزشکی ثبت نام کردند، فرستاده شد. لطفاً ایمیل خود را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

162 کامنت در نوشته «کارگاه پیشنهادهایی برای خواندن آناتومی برای دانشجویان علوم پایه»

  1. در کنار مطالب و توضیحات استاد از شکل های اطلس یا منابع دیگر استفاده میکنم تا تصویر ذهنی خوبی از مطالب در ذهنم شکل بگیرد.
    سعی می‌کنم اشکال و ساختار ها رو از زوایای مختلف در ذهنم تجسم کنم و اینکه چطور در کنار هم قرار می‌گیرند و چه موقعیتی نسبت به هم دارند و چطور یک ساختار بزرگتر و کامل‌تر می‌سازند.

  2. بدون تصویر، تصور آناتومی خواندن برایم مهلک است! ( از نتر و kenhub زیاد استفاده می کنم.)
    کتاب روهن مکمل خوبی برای تشریح عملی هست.
    در کل آناتومی خیلی جذاب تر از فیزیولوژی و … است.

    1. سلام وقتتون بخیر اقای دکتر . من ورودی نیمسال دوم هستم و هنوز وارد دانشگاه نشدم و شناختی از آناتومی ندارم
      طبق گفته های سال بالایی ها آناتومی یکی از دروس پایه ای هست که در بالین هم بسیار کاربرد داره و حافظه تصویری در اون خیلی مهم هست گفتن که
      اول جزوات اساتید و رفرنس های معتبر رو قراره بخونیم
      علاقه مندم که این درس رو بخونم. امیدوارم با شرکت در این کارگاه بتونم روش درست و مناسب برای خوندن این درس رو یاد بگیرم ممنون از لطف تون

  3. سلام وقت بخیر
    چه اون زمانی که علوم پایه بودم و چه الان که فارغ التحصیل شدم و رزیدنت شدم
    سختی اناتومی برام حل نشده
    من موردی عکس میبینم و حفظ میکنم و در سریعترین حالت ممکن فراموش می کنم

  4. سلام
    من ورودی بهمن هستم و هنوز روشی رو برای این درس استفاده نکردم ، با اطلاعاتی که خودم دارم اول فکر میکنم گوش دادن به صحبت استاد در کلاس و خواندن جزوه در مرحله اول و بعد با به خاطر سپردن تصاویر و مجسم کردن اونها در ذهن برای تثبیت آنها و دیدن انیمیشن های با کیفیت از وجه های مختلف اندام ها و در نهایت اطلس برای مرور مطالب روشی هست که به ذهنم میرسه
    میخوام با شرکت در این کارگاه اطلاعات بیشتری کسب کنم و بهترین روش رو یاد بگیرم

  5. سلام وقت بخیر
    در حال حاضر برای مطالعه این درس از جلسات تئوری استاد مربوطه و فایل ارائه در زمان تدریس که شامل تصاویر و توضیحات مربوطه ست استفاده میکنم گاهی اوقات هم از اطلس به دلیل داشتن تصاویر بیشتر استفاده میکنم برای تصویرسازی بهتر آناتومی
    همچنین با توجه به ماهیت این درس استفاده از منابع معتبر و کتابهای مرجع و منابع ویدئویی خیلی می‌تواند کمک کننده باشد

  6. من از نقاشی کشیدن در کنار برنامه Atlas استفاده می‌کنم.اینطوری احساس می‌کنم می‌تونم تثبیت بهتری در حافظه‌ام و تجسم داشته باشم.
    آناتومی رو هم دوست دارم به جز مواقعی که جزییات خیلی خیلی ریز و کم کاربرد مطرح می‌شه. جایی که صرفا فقط برای امتحان مجبوریم حفظ
    کنیم مطلب رو و بعدش هیچ کاربردی نداره و مطلب قراره از یادمون بره.

  7. اوایل فکر میکردم درس خیلی سخت و پیچیده ای باشه ولی وقتی وارد کلاس ها شدم اهمیت و جذابیتش برام بیشتر شد. ریشه یابی اسامی لاتین، داشتن تصویر ذهنی و مرور مدام در زندگی روزمره و حتی در طراحی فیگور راهکارهایی بود که یادگیری آناتومی را برای من آسان تر می‌کرد.

  8. از نظر من آناتومی یعنی بررسی و یادگیری شکل های مختلف به کمک حافظه تصویری،برای یادگیری آن جدا از نکاتی که استادان مختلف سر کلاس بیان میکنند به نظرم به خوده فرد بستگی داره که چقدر زمان صرف مشاهده تصاویر مختلف از زوایای مختلف بکنه،کتاب های اطلس هم میتونن مفید باشند اما همچنان حس میکنم یه محدودیتی در بررسی آزادانه و همه جانبه دارن برای همین کلاس های عملی خیلی نقش مهم تری تو تثبیت چیز هایی که به شکل تئوری محض یاد گرفتیم دارن و زمانی که این کلاس ها در دسترس نیستن استفاده از یک سری اپ های سه بعدی هم میتونه مفید واقع باشه؛گاهی وقت ها اگر حس کنم خیلی همچنان مطلب جا نیفتاده شروع میکنم به نقاشی شماتیک کشیدن که خیلی به درد بررسی جزئیات نمیخوره چون من به شخصه خیلی نقاش ماهری نیستم ولی در اینکه مطلب به شکل کلی جا بیفته واقعا موثره.در مورد مسئله بعدی،من تا قبل از این حس میکردم آناتومی یک درس صرفا حفظیست و هیچ نکته جذابی در رابطه با آن وجود نداره،اما بعد مدتی که صرف بررسیش گذاشتم متوجه شدم که چقدر نکات جذاب بالینی در عمق مطالبش نهفته است و هرچه آدم بیشتر زمان برای آن بزاره بیشتر میتونه از دونستن این نکات لذت ببره