از همان ترم یک با آناتومی سر و کار داریم. همان جلسه اول از صفحات آناتومیک گفته می‌شود و سپس بستگی به کوریکولوم دانشگاه، مبحث مورد نظر تدریس می‌شود.

پس از یکی دو جلسه درس است که در ذهن همه این پیام شکل می‌گیرد که آناتومی «حفظی» است و یک مشت اسم و مجاورت را باید حفظ کنیم.

روی جسدها هم که چیزی معلوم نیست.

در نهایت ۴ تا ۵ ترم می‌گذرد و علت و نتیجه این همه ساختار حفظ کردن و مجاورت یاد گرفتن و جلو‌تر و عقب‌تر بودن ساختارها را نخواهیم فهمید.

و بعد چه می‌شود؟

از ذهن می‌رود.

آیا واقعاً قرار است این‌طور باشد؟ آیا آناتومی با این همه واحد چندان اهمیت ندارد؟

بی‌شک این طور نیست.

در کارگاه پیش رو قرار است از همین صحبت کنیم.

این‌که اهمیت آناتومی در چیست؟ این‌که بهتر است آن را چطور یاد بگیریم؟

این‌که آناتومی چطور می‌تواند برای تبدیل شدن به یک پزشک توانمندتر به ما کمک بکند؟

این کارگاه، جمعه، نهم آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

کارگاه رایگان است؛ اما با ظرفیتی نسبتاً محدود.

برای این‌که استفاده‌ی شما از کارگاه بهتر شود، یک سؤال قبل از ورود به کارگاه در ادامه می‌نویسیم. اگر می‌خواهید در کارگاه شرکت کنید، لطفاً جواب سؤال را در کامنت‌ها بنویسید [برای گذاشتن کامنت یا شرکت در کارگاه، نیازی نیست که کاربر ویژه باشید].

فقط لطفاً دقت کنید که ایمیل واردشده‌تان در پروفایل مدرسه پزشکی، ایمیل واقعی شما باشد و نام و نام خانوادگی‌تان به درستی وارد شده باشد.

لینک برای کسانی که کامنت آن‌ها تأیید شود، فرستاده خواهد شد یا این‌که در همین صفحه، فقط برای این افراد، در روز کارگاه، نمایش داده خواهد شد.

سؤال قبل از ثبت‌نام:

جواب تکراری اشکال ندارد. جواب واقعی مهم است و این‌طور می‌توانید به خودتان کمک کنید.

روش فعلی شما برای خواندن آناتومی چطور است؟ با این درس چقدر ارتباط برقرار می‌کنید و به آن علاقه دارید؟

لینک شرکت در کارگاه

لینک کارگاه برای دوستانی که در زیر این نوشته پاسخ خود به سؤال بالا را ثبت کردند، به ایمیلی که با آن در مدرسه پزشکی ثبت نام کردند، فرستاده شد. لطفاً ایمیل خود را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

162 کامنت در نوشته «کارگاه پیشنهادهایی برای خواندن آناتومی برای دانشجویان علوم پایه»

  1. آناتومی توی دو ترم پیش واسم بی معنی بود.شب امتحان جزوه استاد رو روخوانی می کردم و می رفتم سر جلسه. این‌ ترم استادی که جسد تدریس می کرد روش تدریس جالبی داشت و هر نکته ای که می‌گفت می پرسید به نظرتون چرا این نکته مهمه؟ یا چرا اینجا اینجوریه؟ یا چرا باید فلان چیز رو راجب فلان چیز بدونیم؟ و بعد دلیل اهمیتش توی بالین و کاربردهاش رو می گفت. باعث شد علاقه مند بشم یا حداقل متوجه بشم که واقعا قراره یه جایی لازم شه. این ترم از آناتومی گری خوندم و راضی بودم.

  2. شاید اغراق نباشه اگه بگم آناتومی واسه من چالش برانگیزترین درس علوم پایه‌ست.
    من توضیحات استاد رو سر کلاس گوش میدم و به شکلهای اسلایدها توجه میکنم. اگه غیبت داشته باشم جزوات رو نگاه میکنم.
    بعدش میرم سراغ اطلس‌ها(برخلاف اکثر بچه‌ها من بیشتر زوبوتا رو استفاده میکنم). نه فقط کتابهای اطلسی که دارم، از اپ‌هایی که آناتومی رو سه بعدی نشون میدن هم استفاده میکنم. سعی میکنم تا جایی که میتونم تصویر سازی کنم.
    در نهایت میرم سراغ رفرنس. بیشتر از اسنل استفاده میکنم، حس میکنم متن و جدول‌هاش خیلی سازمان‌یافته‌تر و منظم‌تر از گری هستش.
    برای مرور هم معمولا از اطلس گری استفاده میکنم. ترتیب تصاویر این اطلس با اسنل تطابق زیادی داره.
    راستش من آناتومی رو خیلی دوست ندارم. برخلاف فیزیولوژی، خیلی وقتم رو میگیره اما اون بازدهی که میخوام رو نداره. یه چیز دیگه که باعث میشه خیلی با این درس ارتباط برقرار نکنم اینه که حس میکنم همش باید حفظ کنم و توی آناتومی جایی واسه تفکر ندارم و چون نمیتونم مثل فیزیو سوالات مفهومی بپرسم و درباره‌ش فکر کنم مطالعه آناتومی واسم خسته‌کننده و فرسایشیه.

  3. سلام
    من بیشتر با کشیدن شکل ها و گاهی پرینت گرفتن و نامگذاری شون این درس رو پیش میبرم…گاهی هم از ویدیوهای یوتیوب استفاده میکنم….
    در کل خیلی با این درس ارتباط برقرار نکردم🥲

  4. سلام،
    من برای خوندن آناتومی خیلی به شکل مراجعه می‌کنم و همراه خوندن یا گوش دادن به استاد شکل رو می‌بینم و بعد سعی می‌کنم تجسمش کنم.
    از یوتیوب هم خیلی کمک می‌گیرم ولی با این‌حال هنوز خیلی مشکل دارم در فهمش و درست نمی‌تونم چیزهایی که می‌خونم و می‌بینم رو در یک تصویر بزرگ‌تر به هم مرتبط کنم.

  5. سلام 🌱
    من ترم یکم و از تجربم تو این یه ماه میخوام بگم 🙂
    آناتومی از معدود درساییه که من احساس نیاز میکنم که تدریس استاد رو دوباره به صورت وویس گوش کنم ، معمولا یک کتاب نتر هم کنارم میذارم برای جذاب تر شدن درس خوندنم . اینکه رنگی هست به بخاطر سپردنش بهم کمک میکنه .
    فکر میکنم تا حدودی میتونم با آناتومی ارتباط برقرار کنم هر چند برای من به شخصه هیچ وقت به زیبایی درسی مثل فیزیولوژی نمیرسه ، اما بعضی وقتا فکر میکنم به این که تو این ناحیه ای که دارم مطالعه میکنم چقدررر عضله ، عصب ، تاندون و … هست و ما چقد خوش شانسیم که این ساختارهامون مشکلی ندارن و سالمن و چقدر خودمون خبر نداریم .
    همین 🙂

  6. سلام
    من برای خوندن آناتومی از ویدیو های استاد و مطالبی که سر کلاس میگن استفاده میکنم و شکل هارو هم از اسلاید های خودشون نگاه میکنم و جزوه نویسی میکنم.
    گاهی اوقات هم برای اینکه از یاد گرفتن مطمئن بشم شکل ها رو میکشم و نام گذاری میکنم.

  7. سلام وقتتون بخیر
    واقعیتش درس آناتومی یکی از درسای چالشی برای من از همون اوایل بود
    واقعا اینکه بین رفرنس و جزوه کدوم بهتره من رو سردرگم کرده بود
    ولی درحال حاضر که فکر میکنم تقریبا دستم اومده روش مطالعه اش، اول جزوه مینویسم با ویس استاد و در همون حین سعی میکنم یاد بگیرم، جاهایی که متوجه نشدم و از یوتیوب و بعضا رفرنس کمک میگیرم، اپلیکیشن ها و عکس های بیشتر تو گوگل هم کمک کننده ان. بعدا همون جزوه رو دوباره مطالعه میکنم.
    علاقه ام هم تقریبا نسبت مستقیم با میزان یادگیریم داره! هر قسمت رو خوب متوجه میشم علاقه ام بیشتر میشه و بالعکس،در کل جزو درسایی هست که خوندنش رو دوست دارم.

  8. سلام
    روشی که بهم‌ کمک کرد که آناتومی رو مقداری بهتر به خاطر بسپارم ،کشیدن شکل ها بود . یک شکل که چند ساختار رو کنار هم نشون بده رو انتخاب میکنم (معمولا از روی پاورپوینت استاد) و بعد از اینکه به شکل نگاه کردم و نکاتش رو توی ذهنم مرور کردم ، سعی میکنم با استفاده از حافظه اون شکل رو بکشم . بعد از نوشتن اسم هر ساختار ، نکات مهمش رو با آدرس دهی در گوشه ای از صفحه می نویسم .
    البته انجام دادن این کار برای هر ساختار زمان بر است.
    همچنین استفاده از سالن مولاژ هم کمک کننده بود .

  9. من ترم اولم بااناتومی خیلی مشکل دارم من ازجزوه استاد اپلیکشین اناتومی وفیلمهای ضبط شده کلاس استفاده میکنم اول فیلم رومیبینم بعد جزوه رومیخونم بعد با اپلیکشین موقعیت دقیق عصب شریان یا ماهیچه رو میبینم و حرکاتش درنهایت برای خودم خلاصه ازش رو مینویسم یامیکشم فقط مشکل اینه اعصاب و شریان ها خیلی سریع یادم میره