از همان ترم یک با آناتومی سر و کار داریم. همان جلسه اول از صفحات آناتومیک گفته می‌شود و سپس بستگی به کوریکولوم دانشگاه، مبحث مورد نظر تدریس می‌شود.

پس از یکی دو جلسه درس است که در ذهن همه این پیام شکل می‌گیرد که آناتومی «حفظی» است و یک مشت اسم و مجاورت را باید حفظ کنیم.

روی جسدها هم که چیزی معلوم نیست.

در نهایت ۴ تا ۵ ترم می‌گذرد و علت و نتیجه این همه ساختار حفظ کردن و مجاورت یاد گرفتن و جلو‌تر و عقب‌تر بودن ساختارها را نخواهیم فهمید.

و بعد چه می‌شود؟

از ذهن می‌رود.

آیا واقعاً قرار است این‌طور باشد؟ آیا آناتومی با این همه واحد چندان اهمیت ندارد؟

بی‌شک این طور نیست.

در کارگاه پیش رو قرار است از همین صحبت کنیم.

این‌که اهمیت آناتومی در چیست؟ این‌که بهتر است آن را چطور یاد بگیریم؟

این‌که آناتومی چطور می‌تواند برای تبدیل شدن به یک پزشک توانمندتر به ما کمک بکند؟

این کارگاه، جمعه، نهم آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

کارگاه رایگان است؛ اما با ظرفیتی نسبتاً محدود.

برای این‌که استفاده‌ی شما از کارگاه بهتر شود، یک سؤال قبل از ورود به کارگاه در ادامه می‌نویسیم. اگر می‌خواهید در کارگاه شرکت کنید، لطفاً جواب سؤال را در کامنت‌ها بنویسید [برای گذاشتن کامنت یا شرکت در کارگاه، نیازی نیست که کاربر ویژه باشید].

فقط لطفاً دقت کنید که ایمیل واردشده‌تان در پروفایل مدرسه پزشکی، ایمیل واقعی شما باشد و نام و نام خانوادگی‌تان به درستی وارد شده باشد.

لینک برای کسانی که کامنت آن‌ها تأیید شود، فرستاده خواهد شد یا این‌که در همین صفحه، فقط برای این افراد، در روز کارگاه، نمایش داده خواهد شد.

سؤال قبل از ثبت‌نام:

جواب تکراری اشکال ندارد. جواب واقعی مهم است و این‌طور می‌توانید به خودتان کمک کنید.

روش فعلی شما برای خواندن آناتومی چطور است؟ با این درس چقدر ارتباط برقرار می‌کنید و به آن علاقه دارید؟

لینک شرکت در کارگاه

لینک کارگاه برای دوستانی که در زیر این نوشته پاسخ خود به سؤال بالا را ثبت کردند، به ایمیلی که با آن در مدرسه پزشکی ثبت نام کردند، فرستاده شد. لطفاً ایمیل خود را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

162 کامنت در نوشته «کارگاه پیشنهادهایی برای خواندن آناتومی برای دانشجویان علوم پایه»

  1. سخت ترین ارتباط رو با درس آناتومى دارم
    اصلا متوجه نمیشم کدوم اطلاعات و قسمت ها مهم هستن و باید بهشون توجه کنم و کدوم قسمت ها اهمیت چندانى ندارن.
    روش مطالعه هم بسیار سنتى اگرچه سعى میکنم از اطلس استفاده کنم اما باز هم اون یادگیرى عمیق اتفاق نمیوفته و هرچى خوندم از ذهنم میره

  2. هنگام خوندن آناتومی از روی متن جزوه شروع میکنم به خوندن و سعی میکنم چیزایی رو که میخونم با اطلاعات قبلی که دارم تصور کنم.هر جا تصورم به مشکل میخوره یا راجع بهش شک دارم با سرچ اسم انگلیسی اون رگ/عصب/ماهیچه/استخوان….در اینترنت یا با کمک اپ های آناتومی سه بعدی جایگاه دقیق و درستش رو پیدا میکنم. قبلا از اطلس یرای یادگیری آناتومی استفاده میکردم ولی پیدا کردن چیزهایی که میخواستم از بین عکس ها و فهمیدن جای درستشون سخت بود.برای همین فعلا به همین شیوه ای که گفتم پیش میرم و اطلس رو گذاشتم برای آخر کار.یعنی بعد از خوندن یه درس به عکس های اطلس نگاه کنم تا نسبت به اندام های مد نظرم دیدهای متفاوت تری پیدا کنم و مرور هم بشه برام.

  3. آناتومی جزو درس های مورد علاقه من است.تلاش من در مطالعه اناتومی اینه که درابتدای امر درگیر جززیات نشم.یعنی سعی کنم هنگام یادگیری یک قسمت ابتدا بخش های مهم تر رو به خاطذ بسپارم و در دورهای بعدی رو اون بخش فوکوس بیشتری کنم

  4. سلام، وقتتون بخیر.
    من برای آناتومی اول با سایت teach me anatomy مطالعه می‌کنم و بعد با یوتیوب و نتر و اگه شد گری رو میخونم. کتاب marieb هم خیلی منبع خوبی بوده و در کنار این‌ها سعی می‌کنم گرافی و سی تی رو هم یاد بگیرم.

  5. سلام ممنون بابت سایت خوبتون
    من ورودی بهمن همین امسال هستم هنوز سرکلاس نرفتم اما یه پیش مطالعه ای داشتم
    فعلا روشی که پیدا کردم استفاده از اطلس نتر و فیلم های آموزشی هست به همراه 3D

  6. من از کتاب و جزوه و فیلم و برنامه های سه بعدی و اطلس استفاده می‌کنم برام جذابه و دنیای خودش رو داره اما زود فراموش میشه و گاهی اوقات گنگ میشه یه مدت با تم بالین می‌خوندم و خوب بود ولی خوب زمانبر بود

  7. شیوه ی مطالعه ی آناتومی من به این صورت هستش که ابتدا کتاب های مربوط به تفسیر سی تی و گرافی رو مطالعه میکردم و هر زمانی که احساس میکردم در درک موضوعی مشکل دارم به کتاب آناتومی رجوع میکردم و سعی میکردم از این طریق مشکل رو حل کنم
    این روش باعث میشد که خوندن آناتومی بالینی تر بشه و فراتر از حفظ کردن چندتا اسم و مجاورت بدون دونستن اهمیت اونا در بالین باشه

  8. اولین مواجهه ی من با این درس در رشته ی پرستاری یک کلاس دو واحدی در ترم یک و یک کتاب خلاصه ی تالیفی بود که منو همون ابتدای کار مغلوب خودش کرد(!)

    دومین تلاشم برای این درس بعد از فارغ الدانشگاه شدن تدریس های ویدیویی یکی از دانشجوهای پزشکی تهران بود که اون‌هم موفقیت آمیز نبود.

    گویا در سومین مواجهه و بعد از ۴ سال دوری و دوستی با این درس(!) بالاخره قرار بود یادش بگیرم: در حال حاضر از روی کتاب خلاصه ی گری مطالعه می کنم و با استفاده از اطلس اسنل تجسم شکلی و فضایی رو برای خودم شکل میدم و جاهایی که نمی تونم درک کنم مبحث رو نقاشی می کنم.چون کارم توی تجسم کردن تا حدی قابل قبوله خیلی به این درس، مجاورت‌ها، عروق و اعصاب و ظرافت های اندام ها و ارگان‌ها علاقه مند شدم.

    پ.ن۱: در سومین مواجهه- که تا حد خوبی موثر بود برای تسلط خودم روی درس نه درس روی خودم- اپلیکیشن Atlas و چنل های یوتیوب بسیار راهگشا بودن.
    پ.ن۲: سوال حل کردن در قالب تست هم برای تثبیت یادگیری و جلوگیری از فراموشی موثر بود.

  9. درود، وقت بخیر
    سپاس از تلاش های ارزشمند شما در راستای ارتقای دانشجویی پزشکی
    برای درس آناتومی از کتاب اسنل (که مختصر و کلینیکال هست) و شکل های کتاب های رفرنس مانند نتر و گری کمک میگیرم اما باز هم به نظرم خیلی حفظی و فرار هست و باید ارتباط بهتری با کلینیک برای یادگیری برقرار کنم که در این مورد تاکنون چندان موفق نبودم