از همان ترم یک با آناتومی سر و کار داریم. همان جلسه اول از صفحات آناتومیک گفته می‌شود و سپس بستگی به کوریکولوم دانشگاه، مبحث مورد نظر تدریس می‌شود.

پس از یکی دو جلسه درس است که در ذهن همه این پیام شکل می‌گیرد که آناتومی «حفظی» است و یک مشت اسم و مجاورت را باید حفظ کنیم.

روی جسدها هم که چیزی معلوم نیست.

در نهایت ۴ تا ۵ ترم می‌گذرد و علت و نتیجه این همه ساختار حفظ کردن و مجاورت یاد گرفتن و جلو‌تر و عقب‌تر بودن ساختارها را نخواهیم فهمید.

و بعد چه می‌شود؟

از ذهن می‌رود.

آیا واقعاً قرار است این‌طور باشد؟ آیا آناتومی با این همه واحد چندان اهمیت ندارد؟

بی‌شک این طور نیست.

در کارگاه پیش رو قرار است از همین صحبت کنیم.

این‌که اهمیت آناتومی در چیست؟ این‌که بهتر است آن را چطور یاد بگیریم؟

این‌که آناتومی چطور می‌تواند برای تبدیل شدن به یک پزشک توانمندتر به ما کمک بکند؟

این کارگاه، جمعه، نهم آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

کارگاه رایگان است؛ اما با ظرفیتی نسبتاً محدود.

برای این‌که استفاده‌ی شما از کارگاه بهتر شود، یک سؤال قبل از ورود به کارگاه در ادامه می‌نویسیم. اگر می‌خواهید در کارگاه شرکت کنید، لطفاً جواب سؤال را در کامنت‌ها بنویسید [برای گذاشتن کامنت یا شرکت در کارگاه، نیازی نیست که کاربر ویژه باشید].

فقط لطفاً دقت کنید که ایمیل واردشده‌تان در پروفایل مدرسه پزشکی، ایمیل واقعی شما باشد و نام و نام خانوادگی‌تان به درستی وارد شده باشد.

لینک برای کسانی که کامنت آن‌ها تأیید شود، فرستاده خواهد شد یا این‌که در همین صفحه، فقط برای این افراد، در روز کارگاه، نمایش داده خواهد شد.

سؤال قبل از ثبت‌نام:

جواب تکراری اشکال ندارد. جواب واقعی مهم است و این‌طور می‌توانید به خودتان کمک کنید.

روش فعلی شما برای خواندن آناتومی چطور است؟ با این درس چقدر ارتباط برقرار می‌کنید و به آن علاقه دارید؟

لینک شرکت در کارگاه

لینک کارگاه برای دوستانی که در زیر این نوشته پاسخ خود به سؤال بالا را ثبت کردند، به ایمیلی که با آن در مدرسه پزشکی ثبت نام کردند، فرستاده شد. لطفاً ایمیل خود را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

162 کامنت در نوشته «کارگاه پیشنهادهایی برای خواندن آناتومی برای دانشجویان علوم پایه»

  1. سلام
    یکی روش های مطالعه من برای اناتومی اینه که تا حد ممکن اون رو با درس های دیگر و بیشتر از همه فیزیولوژی ارتباط بدم.برای مثال مکانیسم فعالیت هر اندام رو با‌ دلیل اناتومیک اون شکل بتونم ارتباط بدم

    یکی از کار های دیگه اینه که برای هر مبحث عکس های رفرنس های مختلف رو نگاه میکنم و این به من دید خوبی نسبت به اناتومی قسمت های مختلف میده.

    یکی از کارهای دیگه ترکیب اناتومی با ترمینولوژی هستش که ریشه و دلیل نام گذاری هر قسمت رو پیدا میکنم و این برای من به یاد موندن نام ها رو راحت تر میکنه

  2. درود،وقت بخیر.
    بیشترین علاقه را درمیان دروس علوم پایه به آناتومی و سپس فیزیولوژی دارم.
    و به صورت خودخوان با سرچ تصاویر و استفاده از اطلس ها نتر.

  3. سلام دکتر وقتتون بخیر! راستش من دانشجوی ترم یک هستم و هنوز روش ثابتی پیدا نکردم به جز اینکه انقدر بخونم تا بتونم بلاخره حفظ بشم. ولی از بقیه درس ها یکم برام جالبتره و باهاش ارتباط میگیرم تا حدودی امیدوارم کارگاه شما کمک کنه برای خوندن این درس به من✨

  4. فعلا سعی در مطالعه ی گری و یادگیری در کلاس دارم ولی بسیار احساس سردرگمی می کنم . به عنوان کسی که همیشه با حفظ طوطی وار مشکل داشت آناتومی تبدیل به کابوس واقعی شده است به قدری که در گذشته می خواستم صرفا برای نخواندن آناتومی سراغ رشته ای دیگر بروم تا این که متوجه شدم تمام رشته ها با این درس سر و کار دارند

  5. سلام
    آناتومی برای من یه درس حفظی محسوب میشه و بنابراین یکی از درسای چالش برانگیز علوم پایه بوده و هست.
    الان سعی میکنم براش در کنار رفرنس ، از یه سری اپ های سه بعدی ، اطلس‌های مختلف و در موقع لزوم از ویدیوهای یوتیوب استفاده کنم تا بیشتر باهاش ارتباط برقرار کنم.
    مرور رو تو برنامم می‌ذارم و سعی میکنم تجسم کنم رو خودم و این‌طوری بهتر بتونم یادآوری کنم.

  6. سلام
    آناتومی رو با جزوه استاد و استفاده از اطلس برای ارتباط بهتر با شکل ها می خونم ولی فقط یه جور حفظی هستش و بعد یه مدت اسامی و نکات فراموش میشه.

  7. من برای مطالعه آناتومی جزوه ای که از وویس استاد نوشته شده رو میخونم و بعد از هر جمله،تصاویرش رو از اطس سوبوتا یا نتر میبینم بعد از چند جمله برای اینکه به دید کامل تری برسم همون مطالبو از اپلیکیشن anatomy learning میبینم.اگر مطلبی رو با توضیحات استاد متوجه نشدم سرچ میکنم و یا از کتاب گری اون قسمت رو میخونم و بعد از اینها توی جلسه عملی چیزهایی که خوندم رو با مولاژ مطابقت میدم