از همان ترم یک با آناتومی سر و کار داریم. همان جلسه اول از صفحات آناتومیک گفته می‌شود و سپس بستگی به کوریکولوم دانشگاه، مبحث مورد نظر تدریس می‌شود.

پس از یکی دو جلسه درس است که در ذهن همه این پیام شکل می‌گیرد که آناتومی «حفظی» است و یک مشت اسم و مجاورت را باید حفظ کنیم.

روی جسدها هم که چیزی معلوم نیست.

در نهایت ۴ تا ۵ ترم می‌گذرد و علت و نتیجه این همه ساختار حفظ کردن و مجاورت یاد گرفتن و جلو‌تر و عقب‌تر بودن ساختارها را نخواهیم فهمید.

و بعد چه می‌شود؟

از ذهن می‌رود.

آیا واقعاً قرار است این‌طور باشد؟ آیا آناتومی با این همه واحد چندان اهمیت ندارد؟

بی‌شک این طور نیست.

در کارگاه پیش رو قرار است از همین صحبت کنیم.

این‌که اهمیت آناتومی در چیست؟ این‌که بهتر است آن را چطور یاد بگیریم؟

این‌که آناتومی چطور می‌تواند برای تبدیل شدن به یک پزشک توانمندتر به ما کمک بکند؟

این کارگاه، جمعه، نهم آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

کارگاه رایگان است؛ اما با ظرفیتی نسبتاً محدود.

برای این‌که استفاده‌ی شما از کارگاه بهتر شود، یک سؤال قبل از ورود به کارگاه در ادامه می‌نویسیم. اگر می‌خواهید در کارگاه شرکت کنید، لطفاً جواب سؤال را در کامنت‌ها بنویسید [برای گذاشتن کامنت یا شرکت در کارگاه، نیازی نیست که کاربر ویژه باشید].

فقط لطفاً دقت کنید که ایمیل واردشده‌تان در پروفایل مدرسه پزشکی، ایمیل واقعی شما باشد و نام و نام خانوادگی‌تان به درستی وارد شده باشد.

لینک برای کسانی که کامنت آن‌ها تأیید شود، فرستاده خواهد شد یا این‌که در همین صفحه، فقط برای این افراد، در روز کارگاه، نمایش داده خواهد شد.

سؤال قبل از ثبت‌نام:

جواب تکراری اشکال ندارد. جواب واقعی مهم است و این‌طور می‌توانید به خودتان کمک کنید.

روش فعلی شما برای خواندن آناتومی چطور است؟ با این درس چقدر ارتباط برقرار می‌کنید و به آن علاقه دارید؟

لینک شرکت در کارگاه

لینک کارگاه برای دوستانی که در زیر این نوشته پاسخ خود به سؤال بالا را ثبت کردند، به ایمیلی که با آن در مدرسه پزشکی ثبت نام کردند، فرستاده شد. لطفاً ایمیل خود را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

162 کامنت در نوشته «کارگاه پیشنهادهایی برای خواندن آناتومی برای دانشجویان علوم پایه»

  1. دیدن فیلم تدریس استاد و مطالعه جزوه البته نحوه تدریس استاد برای من به شدت مهم و تاثیر گذار است و در حال حاضر که ترم سه هستم استاد نسبت به اساتید ترم های قبل کمی بهتر تدریس می کند، قبل از قبولی دانشگاه اشتیاق زیادی برای یادگیری آناتومی داشتم ولی در ترم یک نحوه تدریس استاد مناسب نبود و بیان شیوایی نداشت ، مبنع معرفی شده که باید مطالعه می کردیم برای ترم های یک و دو کتاب تألیفی استاد بود که جزئیات و حجم زیادی داشت گیج کننده بود و تفاوت زیادی در نحوه بیان با رفرنس ها داشت ، درباره نحوه مطالعه سرچ کردم ، سعی کردم از ویدیوهای یوتیوب استفاده کنم ولی با اینکه سطح زبانم بد نیست متاسفانه نتوانستم خیلی ارتباط بگیرم‌

  2. سلام
    به طور کلی استفاده از جزوات دانشگاه یا آناتومی گری برای مطالعه و همزمان از اطلس نتر برای تصویر سازی و تصور ذهنی بهتر
    خیلی خیلی محدود نرم افزار های اطلس هم میتواند کمک کننده باشد.
    برای جاهایی که زیاد عضله و جزئیات دارد مثل عضلات دست خلاصه نویسی هم کمک میکند.

    آناتومی نسبت به بقیه دروس شهود بیشتری دارد و خب اکثرا در بدن مشخص است و نسبت به بقیه دروس جذاب تر است.

  3. این درس فعلا برای من جذاب ترین درس علوم پایه است
    روش خواندن من گوش دادن دوباره به تدریس استاد و استقاده از اپ های 3D برای درک بهتر است.
    استفاده از اپ های 3D باعث شده در کلاس های عملی اناتومی تقریبا مورد جدیدی برای یادگیری نداشته باشم

  4. من تازه متوجه شدم که باید آناتومی رو به شکل بالینی خوند ، ۳ ترم گذشته مثل جزئیات یه پازل ، صرفا حفظ میکردیم که خیلی زود هم فراموش میشد
    البته اساتید آناتومی هم بد نبودن منتها من به شخصه نتونستم با درس ارتباط بگیرم و درس جذابی نیست برام و بعد از مدتی مطالعه خسته میشم از خوندنش
    فکر میکنم آناتومی رو باید با ترکیب کلی نگری + بالینی خوند در حالی که ما جزئی نگر بررسی ش کردیم
    الان فقط حس میکنم دانش آناتومی ام که به درد بالین بخوره صفره واقعا و چون ترم چهار هم هستم و بیشتر علوم پایه رو پشت سر گذاشتم میترسم بعدا به مشکل بخورم

  5. من ورودی بهمن هستم و تجربه ای از خوندن آناتومی ندارم .
    با این حال بسیار مشتاقم جلسه جمعه رو شرکت بکنم که یکم با فضاش آشنا بشم. از زاویه نگاه مدرسه پزشکی به آناتومی نزدیک بشم ونقطه آغازی بشه برای ۷ سال پیشرو در دانشگاه و مدرسه پزشکی .
    (از علاقه پرسیدید، به نظرم میاد به این درس علاقه داشته باشم چون با تصور فضایی سرو کارداره )

  6. سلام.محبوب نرین درس علوم پایه تا الان برای من آناتومی و علوم تشریح بوده.حس می کنم خوب باهاش ارتباط میگیرم.من از روی پاور هایی ک استاد ارائه میکنن می خونم و بعد از روی رفرنس گری،دوباره مبحث رو مطالعه میکنم و اگه نفهمم سراغ نرم افزار های آناتومی ۳ بعدی میرم.

  7. من مقطع استیجری هستم امت ضعف زیادی تو اناتومی دارم. لذا سعی میکنم در هر روتیشن، اناتومی رو دوباره نگاهی بندازم. مخصوصا ویدیوهای clinical correlated anatomy از اسموزیس. منتها مشکلی که الان باهاش مواجهم اینه که اینگونه مطالعه فقط مقطعی و بسیار ساده اطلاعات اناتومی رو تامین میکنه و به محض اینکه با یک موقعیت پیچیده تر اناتومیکی مواجه بشم در توضیحش به اصطلاح کم میارم. در نتیجه این کارگاه شما رو فرصتی میدونم در جهت رفع این دغدغه.

  8. سلام
    روشی که الان آناتومی را مطالعه می‌کنم:
    مطالعه‌ی جزوه و‌بررسی عکس های مربوط به اون بخش برای درک بهتر و ثبیت مطالب.
    اگه جزوه نامفهوم باشه به رفرنس مراجعه می‌کنم
    مشکلم با این روش اول این که فراموش می‌کنم مطالبو
    دوم هم اینکه بنظرم اون قدر که به جزئیات و ظرافت های بدن اهمیت داده میشه و بهش پرداخته میشه،اون نگاه کل به جز که اتفاقا برای یادگیری خیلی کمک کننده هست بین اون حجم مطلب گم میشه

  9. سلام وقتتون بخیر و خداقوت
    من به درس اناتومی علاقه مند هستم
    با وجود زیاد و حفظی بودن مطالب از خوندن این درس لذت میبرم
    شیو خوندن این درس برای من به این صورت هست که ابتدا ویس ضبط شده کلاس پارسال رو گوش میدم و هر چیزی که احساس کنم نیاز هست رو مینویسم
    بعد سر کلاس میرم و بعد جزوه دبیر رو میخونم
    کتاب اناتومی گری ( زبان اصلی ) رو هم دارم که ازش استفاده میکنم
    اما هنوز نحوه درست مطالعه این کتاب رو نمیدونم

  10. آناتومی را به شکل یک کنجکاوی هنگام خواندن فیزیولوژی مطالعه می‌کنم. به این صورت که هنگام مطالعه فیزیوپاتولوژی مربوط به هر بیماری موارد مرتبط با آناتومی از روی کتاب آناتومی بالینی اسنل مطالعه میکنم.