از همان ترم یک با آناتومی سر و کار داریم. همان جلسه اول از صفحات آناتومیک گفته میشود و سپس بستگی به کوریکولوم دانشگاه، مبحث مورد نظر تدریس میشود.
پس از یکی دو جلسه درس است که در ذهن همه این پیام شکل میگیرد که آناتومی «حفظی» است و یک مشت اسم و مجاورت را باید حفظ کنیم.
روی جسدها هم که چیزی معلوم نیست.
در نهایت ۴ تا ۵ ترم میگذرد و علت و نتیجه این همه ساختار حفظ کردن و مجاورت یاد گرفتن و جلوتر و عقبتر بودن ساختارها را نخواهیم فهمید.
و بعد چه میشود؟
از ذهن میرود.
آیا واقعاً قرار است اینطور باشد؟ آیا آناتومی با این همه واحد چندان اهمیت ندارد؟
بیشک این طور نیست.
در کارگاه پیش رو قرار است از همین صحبت کنیم.
اینکه اهمیت آناتومی در چیست؟ اینکه بهتر است آن را چطور یاد بگیریم؟
اینکه آناتومی چطور میتواند برای تبدیل شدن به یک پزشک توانمندتر به ما کمک بکند؟
این کارگاه، جمعه، نهم آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.
کارگاه رایگان است؛ اما با ظرفیتی نسبتاً محدود.
برای اینکه استفادهی شما از کارگاه بهتر شود، یک سؤال قبل از ورود به کارگاه در ادامه مینویسیم. اگر میخواهید در کارگاه شرکت کنید، لطفاً جواب سؤال را در کامنتها بنویسید [برای گذاشتن کامنت یا شرکت در کارگاه، نیازی نیست که کاربر ویژه باشید].
فقط لطفاً دقت کنید که ایمیل واردشدهتان در پروفایل مدرسه پزشکی، ایمیل واقعی شما باشد و نام و نام خانوادگیتان به درستی وارد شده باشد.
لینک برای کسانی که کامنت آنها تأیید شود، فرستاده خواهد شد یا اینکه در همین صفحه، فقط برای این افراد، در روز کارگاه، نمایش داده خواهد شد.
سؤال قبل از ثبتنام:
جواب تکراری اشکال ندارد. جواب واقعی مهم است و اینطور میتوانید به خودتان کمک کنید.
روش فعلی شما برای خواندن آناتومی چطور است؟ با این درس چقدر ارتباط برقرار میکنید و به آن علاقه دارید؟
لینک شرکت در کارگاه
لینک کارگاه برای دوستانی که در زیر این نوشته پاسخ خود به سؤال بالا را ثبت کردند، به ایمیلی که با آن در مدرسه پزشکی ثبت نام کردند، فرستاده شد. لطفاً ایمیل خود را بررسی کنید.
برای امتیاز دهی به این مطلب، لطفا وارد شوید: برای ورود کلیک کنید
من به شخصه خیلی به آناتومی علاقه داشتم و دارم. روش خاصی نداشتم. فقط کتاب گری و اسنل را جلویم باز می کردم و برای فهم بهتر، اطلس نتر و سایر اطلس ها را استفاده می کردم. البته در دوران استاژری و اینترنی، به فراخور موضوع و فیزیوپاتولوژی بیماری که با آن برخورد داشتم، به صورت موضوعی مراجعه می کردم که خیلی کاربردی و مفید بود و در یادگیری خیلی موثر بود.
آناتومی رو دوست دارم و ارتباط برقرار کردن باهاش برام آنچنان سخت نیست
سرکلاس سعی میکنم به تدریس استاد گوش کنم همزمان ویس میگیرم بعد از پایان کلاس ویس رو گوش میدم و نت برداری های سر کلاس رو کامل میکنم و بعد اون رو به شکل جزوه پاک نویس و مطالعه میکنم. سعی میکنم همزمان از اطلس ها و فیلم های آموزشی در یوتیوب هم استفاده کنم که شکلش در ذهنم بمونه. فکر میکنم تکرار بتونه تا حد زیادی آناتومی رو تو ذهن آدم جا بندازه. دست گرفتن مولاژ هم سر کلاس میتونه مفید باشه که اگر امکانش باشه اینکار رو هم انجام میدم
سلام .
من در کلاس حین تدریس استاد کمی نوت برداری و بعد کلاس اونارو مطالعه میکنم . اگر وقت کردم قبل کلاس عملی و جسد گری رو هم مطالعه میکنم ولی اگر وقت نشد قطعا بعد جسد و عملی گری رو میخونم و برای امتحان مخلوطی از جزوه استاد و گری رو میخونم.
درود بهتون.
راستش نمیدونم حرفهای الانم اضافهگویی هستن یا به جا ولی از ته دلم دوست دارم بتونم توی این کارگاه شرکت کنم.
راستش من دانشجوی ترم یک دندانپزشکی هستم. ولی خب پر از تردیدممم 🙂 امکان تغییر رشته برام تا پایان ترم دو وجود داره.
متوجه شدم به این دروس ( آناتومی و فیزیولوژی ) بیشتر از غالب اطرافیان علاقه دارم.
با کنجکاوی میخونمش. بخشهای دشوارش رو میکشم و سعی میکنم روی بدن خودم تصورش کنم جای هر چیز رو و بعد با کمک فیزیوژی ذهنیتم رو کامل کنم.
اما دلیل اصلیم اینه که میخوام طی این فرصت خودم مطالعه آزاد کنم و تجربه به دست بیارم تا ببینم آیا واقعا پزشکی چیزیه که میخوام یا تلقین جامعه به منه؟
و دید شما رو خیلی دوست دارم. 🙂
سلام و عرض ادب دکتر ، اوایل سالهای پزشکی داشتم از کتاب نتر وکتاب گریز اناتومی میخوندم همراه با ویدیوهای یوتیوب ، و بعضی نکتههای کلنکال که شاید برای فهم بهتری مفید بوده ، اما الان تو دانشگاه ، داریم از روش گیمفکیشن برای رفع بی حوصلگی کلاس ، و برای حفظ و فهم بهتری خود دانشجوها دان concept map درست میکنند ، و با integration بین اناتومی و کیس های کلنکال و بقیه درسها فهم و درک درس اناتومی خیلی بهتره شده و علاقه دانشجوها خیلی بیشتر شده
سلام
من جزوه استاد رو کامل و ریز به ریز مطالعه میکنم و همراه با مطالعه قسمت های مختلف شکل بخش مربوطه رو هم رو به روم میذارم
بعد از جزوه سراغ رفرنس گری میرم و مطالب مهم اضافی رو مطالعه میکنم
در انتها همه نکات رو گردآوری و مرور و بعد از روی اطلس برای خودم توضیح میدم.
سلام من در حال حاظر ابتدا جزوه اساتید و میخونم همراه اطلس ، اطلسی که استفاده میکنم زوبوتا و تیمه است و گاها از گری استفاده میکنم ، بعد برای دوره فقط اطلس میخونم
سلام من ورودی بهمن امسالم و هنوز خیلی با کلاس و درس آناتومی درگیر نشدم ولی خب چیزی که از سال بالایی ها و دوستان دیگری که میرن دانشگاه فهمیدم اینه که درس آناتومی از لحاظ جدید بودن بیشتر چالشی هست نحوه خوندن این درس یکم متفاوت از بقیه درس هاست برای همین خاص بودنش اکثر بچها تا نحوه درست خوندن اش رو یاد بگیرن دچار مشکل ان تا جایی که من جزوات استاد هارو دیدم انگار که هر مبحث جدا جدا تدریس میشه و همین ممکنه ایجاد ارتباط بین مباحث بخاطر حجم زیادی که دارن کمی سخت تر کنه بچها هم معمولا تمرکز اصلی رو روی جزوات میذارن بخاطر سوالات پایان ترم و ممکنه بخاطر وقت خیلی سمت بررسی رفرنس نرن در کل فکر نمیکنم درسی باشه که حفظیات حرف اول رو بزنه و بازم درک کلی و یادگیری مفهوم و ارتباطات در نهایت باعث میشه ما به علم آناتومی تسلط پیدا کنیم و بتونیم ازش استفاده کنیم من بنظرم این درس جزو درس های بسیار زیبا و نسبتا سنگین هست و باید برای خوندن اش روش اصولی داشته باشیم تا سریعتر و بهتر یاد بگیریم
خوندن مستمر با ایجاد یک روتین مطالعاتی روزانه (هر چند کوتاه) ، استفاده از اطلس نتر و حاشیه نویسی تصاویر اطلس، طبقه بندی مطالب و گاها استفاده از کتاب ABS.
شکل کشیدن و کدگذاری