از همان ترم یک با آناتومی سر و کار داریم. همان جلسه اول از صفحات آناتومیک گفته می‌شود و سپس بستگی به کوریکولوم دانشگاه، مبحث مورد نظر تدریس می‌شود.

پس از یکی دو جلسه درس است که در ذهن همه این پیام شکل می‌گیرد که آناتومی «حفظی» است و یک مشت اسم و مجاورت را باید حفظ کنیم.

روی جسدها هم که چیزی معلوم نیست.

در نهایت ۴ تا ۵ ترم می‌گذرد و علت و نتیجه این همه ساختار حفظ کردن و مجاورت یاد گرفتن و جلو‌تر و عقب‌تر بودن ساختارها را نخواهیم فهمید.

و بعد چه می‌شود؟

از ذهن می‌رود.

آیا واقعاً قرار است این‌طور باشد؟ آیا آناتومی با این همه واحد چندان اهمیت ندارد؟

بی‌شک این طور نیست.

در کارگاه پیش رو قرار است از همین صحبت کنیم.

این‌که اهمیت آناتومی در چیست؟ این‌که بهتر است آن را چطور یاد بگیریم؟

این‌که آناتومی چطور می‌تواند برای تبدیل شدن به یک پزشک توانمندتر به ما کمک بکند؟

این کارگاه، جمعه، نهم آذرماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ برگزار خواهد شد.

کارگاه رایگان است؛ اما با ظرفیتی نسبتاً محدود.

برای این‌که استفاده‌ی شما از کارگاه بهتر شود، یک سؤال قبل از ورود به کارگاه در ادامه می‌نویسیم. اگر می‌خواهید در کارگاه شرکت کنید، لطفاً جواب سؤال را در کامنت‌ها بنویسید [برای گذاشتن کامنت یا شرکت در کارگاه، نیازی نیست که کاربر ویژه باشید].

فقط لطفاً دقت کنید که ایمیل واردشده‌تان در پروفایل مدرسه پزشکی، ایمیل واقعی شما باشد و نام و نام خانوادگی‌تان به درستی وارد شده باشد.

لینک برای کسانی که کامنت آن‌ها تأیید شود، فرستاده خواهد شد یا این‌که در همین صفحه، فقط برای این افراد، در روز کارگاه، نمایش داده خواهد شد.

سؤال قبل از ثبت‌نام:

جواب تکراری اشکال ندارد. جواب واقعی مهم است و این‌طور می‌توانید به خودتان کمک کنید.

روش فعلی شما برای خواندن آناتومی چطور است؟ با این درس چقدر ارتباط برقرار می‌کنید و به آن علاقه دارید؟

لینک شرکت در کارگاه

لینک کارگاه برای دوستانی که در زیر این نوشته پاسخ خود به سؤال بالا را ثبت کردند، به ایمیلی که با آن در مدرسه پزشکی ثبت نام کردند، فرستاده شد. لطفاً ایمیل خود را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

162 کامنت در نوشته «کارگاه پیشنهادهایی برای خواندن آناتومی برای دانشجویان علوم پایه»

  1. سلام وقت بخیر، آناتومی از درس‌هایی هست تا اینجا از بین دروس پزشکی، بیشترین ارتباط رو باهاش گرفتم و خیلی علاقه‌مندم، در دو ترم گذشته برای آناتومی استاد بسیار خوبی در دانشگاه داشتم و برای مطالعه در مرحله‌ی اول از مطالب تدریس شده توسط استاد و یادداشت کردن اون‌ها و همچنین مشاهده دوباره ویدیو تدریس استاد استفاده می‌کردم، و هر جا که نیاز به تجسم بهتر و شکل بهتری داشتم به کتاب گری یا اطلس نتر و یا ویدیوهای موجود در یوتوب مراجعه می‌کردم تا تصویر بهتری در ذهنم شکل بگیره، در کل با جمع‌آوری فهرستی از مطالب مختلف و نکات گفته‌شده فهم نسبی‌ای پیدا می‌کردم و بسیار مشتاقم که کیفیت این خوانش‌ها رو افزایش بدم و به طور کاربردی‌تره در ذهنم نگه‌دارم.

  2. من ورودی بهمنم اما با پیشخوانی ها حس کردم یه دنیای کاملا جدید و دوست داشتنی‌ست. خیلی کمک کننده ست که کنار شما یادبگیرم چطور هزارتو های این دنیای جدیدو کشف کنم و بیاموزم

  3. سلام وقتتون بخیر
    من به شخصه بعد از یکی دو ترم آزمون و خطا توی درس آناتومی برای یادگیری بهتر نخست سعی میکنم به طور کلی یک تصویر کلی از ناحیه مورد نظر رو روی تصویر حالا چه دوبعدی از روی اطلس ها یا سه بعدی از روی برنامه‌ها بررسی میکنم.به خصوص مجاورت ها و نسبت قرارگیری عناصر.به نظرم حافظه تصویری که به این شکل ایجاد میشه بسیار بیشتر از صرف خواندن متن میتونه کمک کنه به خصوص اینکه هر چندوقت تکرار بشه.البته برای به یاد ماندن اسامی هم میشه تا حدودی معنی اسم ها رو که به چه دلیل نامگذاری شده رو هم یاد گرفت تا اسامی به کار رفته هم کمتر فراموش بشن.باتشکر

  4. سلام وقت بخیر
    من در حال حاضر ترم یک هستم و فعلا فقط یک سری مقدمات ازش خوندیم و علاقه مندم که با روش مطالعه صحیح این درس رو در کارگاه آشنا بشم ممنونم🙏🏻

  5. سلام وقتتون بخیر. من ورودی نیمسال دوم هستم و هنوز وارد دانشگاه نشدم و تجربه ای از خواندن آناتومی ندارم. طبق حرف هایی که از سال بالایی ها می‌شنوم آناتومی یکی از دروس پایه ای هست که در بالین هم بسیار اهمیت دارد که حافظه تصویری در آن خیلی مهم هست . امیدوارم با شرکت در این کارگاه بتوانم روش درست و مناسب برای خواندن این درس پیدا کنم .

  6. آناتومی همیشه برای من از جذاب ترین دروس علوم پایه بوده به خصوص زمانی که استاد با یک مثال بالینی مبحث رو ترکیب میکنن
    روش مطالعه من اینطوریه که اول یه دیدگاه کلی نسبت به مبحث پیدا میکنم و بعد از تدریس استاد مجدد خودم روی مبحث برمیگردم و همراه با تصاویر اطلس و تصاویر شماتیک موجود و حتی بعضی از مواقع فیلم تشریح اساتید دیگر سعی در فهمیدن مطلب به صورت تصویر سازی ذهنی میکنم

  7. میگن چرایی یه چیزی رو بدونی با چگونگیش کنار میای…درمورد آناتومی قسمت هایی که از خودم میپرسم چرا باید ساختار این باشه،جوابش تو ذهنم میمونه تا حدی ولی بازم چالش دارم که این اطلاعات قراره تو عمل چطور بهم کمک کنه…من سعی میکنم در وهله اول با تصویرسازی خیلی ساده آناتومی رو بفهمم و بعد برم سراغ حفظ کردنش.

  8. اناتومی همیشه شیرین بوده، ولی یادگیری و به خاطر سپردن آن یه بحث جداست.
    تا به الان نحوه مطالعه این درس بری من همیشه همراه با تصاویر بوده، دیدن تصاویر نتر، کشیدن شکل های شماتیک، و بعد دسته بندی کردن.
    اول از همه از نظر موقعیتی دید خوبی بهم میده، ثانیا با دسته بندی کردن بهتر به یاد میسپرم.
    البته این روش وقت گیر هست و اتفاق افتاده که مجبور شدم بخشی از مطالب رو به خاطر زمان کم حذف کنم، اما مطالبی که موفق شدم به این روش بخوانم بیشتر از همه به یادم مانده و تقریبا تسلط کامل روشون داشتم.

  9. سلام. راستش هیچوقت انتظار نداشتم علاقه‌م به آناتومی اینقدر زیاد باشه با توجه به تعاریفی که از سخت بودن این درس شنیده بودم.
    حالا با همه ی اون تعاریف هم نظرم و هنوز مطمئن نیستم روشم برای خوندن آناتومی چقدر درسته اما مطمئنم که خیلی علاقمندم بهش.
    من جزوه ای از صحبت های استاد رو جلوم میذارم و در کنارش پی دی اف اطلس ها، عکسهارو با حرفهای استاد تطبیق میدم و خلاصه نویسی میکنم ازشون. که فرآیند خیلی سختیه اما خب فعلا کاریه که از دستم برمیاد.