بیشترین اتم بدن ما را هیدروژن تشکیل می‌دهد. اما آن را نباید با یون هیدروژن اشتباه بگیریم که غلظتش در مایع خارج سلولی، فقط و فقط ۴۰ نانومول/لیتر است.

برای درک کوچکی‌اش، آن را با غلظت یون پتاسیم مقایسه بکنیم که ۴ میلی‌مول/لیتر است.

یک میلیون برابر تفاوت دارند.

اما همین غلظت اندک آن‌قدر اهمیت دارد که برای حفظ یون هیدروژن در یک محدوده‌ی کوچک ۳۵ تا ۴۵ نانومول/لیتر، تعداد قابل توجهی مکانیسم دفاعی وجود دارد.

کارگاه اسید و باز در این مورد است.

قرار است قسمتی از فصل اسید و باز کتاب اصول طب داخلی هریسون را با همدیگر خوانده و جلو برویم.

هم تمرین تکست‌خوانی می‌شود و هم این مبحث سنگین و دشوار را مرور می‌کنیم.

کارگاه در خرداد ماه برگزار می‌شود و شرکت در آن رایگان است.

برای شرکت کردن کافی است صرفاً تمرین این درس را حل کرده و در هفته‌های آتی به این درس سر بزنید که لینک را مشاهده بکنید.

دقت کنید لینک صرفاً برای کسی قابل مشاهده است که تمرین را حل کرده باشد. برای حل تمرین نیز، نیازی به عضو ویژه بودن نیست.

تمرین ورود به کارگاه

سخت‌ترین قسمت مبحث اسید و باز برای شما کجاست؟ چه کاری برای این‌که آن قسمت را متوجه بشوید، انجام داده‌اید؟ نتیجه چطور بود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

44 کامنت در نوشته «کارگاه اختلالات اسید و باز»

  1. سلام
    من اون قسمت که میگه میزان کاتیون ها و انیون ها با هم برابر هست، و اختلاف سدیم و جمع بیکربنات و کلر همیشه یک مقدار یکسان هست مگر اینکه یه اسید خارجی وارد بشه مثل لاکتیک اسید که بهش میگیم انیون گپ بالا، دیگه بیشتر از این رو خیلی مطالعه نکردم و متوجه نمیشم
    راجع به اختلالات میکس ( اسیدوز و الکالوز) هم بعضی جاها متوجه نمیشم، اینکه چه جوری دو اختلال متضاد میکس به وجود میان رو می فهمم ولی اینکه تشخیص میکس رو با چه اپروچ و روش فکری می ذارن نمی فهمم
    فرمول های تعادل بیوشیمی که توی علوم پایه بود و محاسبه بود هم توی کامنت ها دیدم فقط یادمه خوب یاد نگرفته بودمش
    مثلا اینکه یه اسید دو تا شاخص داره و توی ph های مختلف انیون میشه یا فرم اسید
    البته توی فارما ازش استفاده می کردیم مثلا برای دفع یا جذب بعضی داروها بیکربنات می دادیم تا محیط قلیایی بشه تا مثلا یه اسید از فاز مولکولی خارج بشه و قطبی بشه؟ و نتونه جذب بشه و دفع بشه

  2. سلام وقت بخیر✨
    مبحث اسید و باز کلا مبحث دشواری بوده برای من، با وجود اینکه تو دوره علوم پایه و فیزیوپات با جزوه‌ها و خلاصه‌ها خوندم همیشه فراموشم میشه. شاید هم اکتفا به خلاصه ها باعث شده که یاد نگیرم، چون پست شما در مورد اسید و باز رو که دیدم فهمیدم که چقدر مبحث گسترده‌ای‌هست‌ که شما چند کتاب درموردش مطالعه کردین.

  3. سختی این مبحث برای من اینه که هربار مطالعه‌ش می‌کنم تا دفعه بعدی که یک‌جا گیرم بندازه اتیولوژیش رو فراموشش کردم. کلا این مشکل رو با مباحثی که به یون‌ها مربوط می‌شه دارم، هربار باید از ابتدا فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی‌ها رو از منابع مختلف بخونم.

    1. سلام امین جان.

      حرفی که می‌نویسم صرفاً مرتبط با کامنت شما نیست. چون آخرین بود به این بهونه گفتم یک نکته رو بگم.

      اینکه می‌نویسیم که کامنت بذارید تا لینک براتون به نمایش داده باشه، برای من یا مدرسه پزشکی فایده نداره. نه در آمار بازدید ما فرقی داره و نه امتیازی برامون داره و نه چیزی.

      فایده‌اش از نظر یادگیری برای خود شماست. همین‌جوری «عریان» اومدن سر کلاس نشستن، برای دانشجوی علوم پایه و فیزیوپات هست عمدتاً. اما از بعد این مقطع، ما حداقل با این مباحث یک بار برخورد داشتیم. حالا یا متوجه شدیم یا نشدیم. اگه نشدیم، خب چرا؟ اون موقع فهمیدیم و یادمون رفته؟ یا کلا نفهمیدیم؟ اگه دومی بوده، چرا؟ اگه اولی بوده، باید چه کار کنم؟

      قرار نیست یک چرخه غلط رو برای بار پنجاه و یکم تکرار بکنیم که. اون سؤال که «چه کار کردید» برای همینه. بدون reflection نمیشه این مسیر رو رفت. و حالا در این کامنت‌ها چقدر reflection وجود داره واقعا؟ من میدونم کار سختیه. اما حداقلش اینه برای خودم بگم من مثلا سر کلاس قربانی نشسته بودم دفعه قبل و نفهمیدم. اونقدری فرصت نداریم که دائم خطاهای خودمون رو توی مسیر پزشکی تکرار بکنیم.

  4. با سلام و عرض ارادت
    بیشترین چالشی که با این مبحث داشتم در قسمت اسیدوز متابولیک هایپرکلرمیک یا نرمال آنیون گپ بوده مخصوصا قسمت اسهال
    که گفته میشه :
    ۱)از طرفی به علت از دست دادن بی‌کربنات بدن بجای اون کلر رو بازجذب می‌کنه(هایپرکلرمیک)
    ۲)از طرفی به علت افزایش آمونیوم که خودش معلول اسیدوز شدید و یک‌کلیه سالم هست در توبول ها افزایش کلر رو داریم که همراه با آمونیوم باید دفع بشه و آنیون گپ ادراری در نهایت منفی میشه
    همه این هارو میفهمم مگر اینکه :
    چطور همزمان هم کلر باید بازجذب بشه هم دفع بشه در توبول ها ؟!

  5. سلام وقت همگی بخیر🌹
    قسمت سخت مبحث اسید و باز برای من فک میکنم موارد ترکیبی و همراهی چند اختلال با هم و درمان بوده.
    البته سخت ترین قسمت ماجرا این بوده که بعد از چندنوبت خواندن مطلب و حتی بعد از شفاف کردن اکثر قسمت های مبهم برای خودم و سرچ و مطالعات جانبی وقتی بعد مدتی به دلیلی نیاز ب یادآوری بخشی از اون داشتم و یادم نیومد خیلی نسبت ب مطالعه مجدد و سودمند بودن مطالعه اش(با روش مطالعه خودم) به شک افتادم. میدونم که بعضی مباحث نیاز ب عمقی تر شدن و مطالعه با یادآوری فعال و مرور در فواصل مناسب داره ولی متاسفانه چون مطلب جوریه ک اگر استفاده نشه خیلی فراره باعث عدم تمایل به مطالعه مجدد شده.
    مطالعه منابع و سایت‌های با توضیحات ریز و باز کردن جزئیاتی ک اکثر جاها از اونها عبور میشه، هر بار بیشتر از قبل بهم کمک میکنه عمیق تر بفهممش و هربار بفهمم خیلی سطحی در مورد اون موضوع میدونم. به تازگی برای درک قسمت هایی از هوش مصنوعی کمک گرفتم گاهی ویدئوهای اموزشی توی یوتیوب. و گاهی هم اموزش های افراد مختلف رو دنبال کردم تا جاهایی ک در یادگیری اون مطلب برای من گپ داشته، پیدا کنم و یاد بگیرم. ولی با این حال زود فراموش شدنِ حتی مطالب بسیار بدیهی باعث خستگی و فرار از این مبحث میشه.

  6. برای من همیشه اینطور بوده که باید فرمول حفظ میکردم تا تفسیر یه سری از موارد اختلالات میکس رو بتونم انجام بدم. انگار اون پاتوفیزیولوژیش برام خوب درک نشده. یه مدت هم کنار بذارم این قواعد از ذهنم پاک میشن. مبحث RTA هم از قسمت‌های پر چالش برای منه

  7. سلام
    یادم میاد که قبل از تدریس شدن مبحث اسید و باز و قبل اینکه شروع به مطالعه این مبحث کنم یکی از اساتیدمون گفته‌بود که اسید و باز سخت‌ترین مبحث کل پزشکی هست!
    این جمله باعث شد که هنگام خوندن این مبحث خیلی مراقب باشم و خیلی آهسته آهسته پیش برم. بنظرم اینکه اون مباحث پایه‌ای شیمی رو یادمون باشه خیلی مهمه. باید بدونیم اسید چیه؟ باز چیه؟ [ دقیقا اینجا بود که یاد کتاب شیمی دبیرستان افتادم که اومده بود تعریف اسید رو از نظر شمی‌دان‌های مختلف بیان می‌کرد. اون زمان فقط حفظ می‌کردم و برام ملموس نبود اهمیت این تعریف‌ها اما وقتی برای اولین بار اومدم و مبحث اسید و باز رو خوندم متوجه اهمیت موضوع شدم]. باید اصل لوشاتیه رو یادمون باشه! اون وقت خیلی راحت‌تر مکانیسم اسید و باز رو یاد میگیرم. بعد از این مورد یکی از چالش‌های خودم مربوط به حفظ کردن اون نسبت‌ها( یا به اصطلاح فرمول‌های مربوط به اصلاح اسیدوز و الکالوز) هست که کمی فراره! برای این قسمت حفظی راهی وجود نداره جز تکرار و مرور.