در مقدمهٔ پلی به پزشکی، اهمیت این دورهٔ گذار را توضیح دادیم. دوره‌ای که قرار است خلأ پرتاب از دبیرستان به دانشگاه را پر بکند تا بتوانیم این ترم‌های نخست را بهتر بگذرانیم.

سبک دانشجو بودن و دانش‌جویی ما در این چند سال نخست شکل می‌گیرد و همان‌طور که می‌دانیم، سبک‌ها به راحتی تغییر نمی‌کنند.

مخصوصاً سبک مطالعه کردن و یادگیری اهمیت بسزایی دارد و اگر از اکنون نتوانیم به آن بپردازیم، تغییر آن در سال‌های آتی آسان نخواهد بود. نه این‌که غیر ممکن باشد، اما از الان به آن عادت کردن، بی‌شک انرژی کمتری می‌برد و راحت‌تر از این است که بخواهیم مثلاً ۵ سال دیگر، تغییرش بدهیم.

در این درس، نقشهٔ راه این دوره را مرور کرده و در درس‌های آتی، هر کدام از موارد این نقشه را مفصل‌تر توضیح خواهیم داد.

پلی به پزشکی

مطالب دوره در سه دسته قرار دارد:

  • مدل ذهنی مناسب برای یادگیری و هدف‌گذاری
  • مقدمه‌ای بر مهارت‌ها
  • ترم صفر علوم پایه

مدل ذهنی مناسب یادگیری و هدف‌گذاری

دنیای کنکور – و حتی دنیای المپیاد دانش‌آموزی – شبیه به دنیای دانشجویی نیست.

همانند المپیاد دانش‌آموزی، فرصت عمیق شدن در مطالب در همان ترم وجود ندارد. بسیار پیش می‌آید که موضوعی را در ترم یک می‌خوانی و امتحانش را هم می‌دهی و فارغ از نتیجه‌ی آن، دو سال بعد در امتحان علوم پایه به درک کردن آن نزدیک می‌شوی.

گاهی لازم است از موضوعی که الان متوجه‌اش نشده‌ای، رد بشوی. رد بشوی و بپذیری که اتفاقی نمی‌افتد. بعداً دوباره به آن برمی‌گردی.

شبیه به کنکور نیز نمی‌توان در تک‌تک جزئیات دقیق شد و به دنبال استخراج نکته از کتاب بود (و البته که حتی لازم هم نیست).

برای دیدن ادامهٔ این درس، نیاز به حل تمرین درس پلی به پزشکی | دورهٔ گذار برای دانشجویان ترم یک است. پس از حل تمرین و تأیید آن،‌ مجدداً به همین صفحه مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.

1 کامنت در نوشته «پلی به پزشکی | یک نقشهٔ راه»

  1. به نظرم خوب می‌شد که مثلاً یه فایل صوتی یا تصویری با عنوان آنچه در کلاس خواهید آموخت، توسط استاد و یا دستارش تهیه بشه و قبل از برگزاری کلاس در اختیار دانشجو قرار بگیره. یه چیز شبیه اون چیزی که اول پاورای تدریس هست اما با یه خورده جزئیات بیشتر. و اینکه چند تا سوال ساده مرتبط هم یه اون فایل اضافه بشه برای اینکه کلیات کار دست دانشجو بیاد و تو کلاس با آمادگی حاضر بشه.

    و برای هر درسی یه نقشه کلی و تصویری شبیه نقشه راه تهیه بشه و توضیحات ساده و کلی هم داده بشه تا تو هر جلسه دانشجو بدونه کجای کاره.