گاز گرفتگی توسط حیواناتی مثل گربه و سگ از شکایت‌های نسبتاً شایع مراجعه‌کنندگان به اورژانس است.

در این میان، گاز گرفتگی توسط انسان با اینکه شیوع کمی دارد اما احتمال عفونی شدن این زخم‌های ایجاد شده بسیار بالاست؛ حدود ۱۰ تا ۱۵٪ بیشتر از گاز گرفتگی توسط دیگر حیوانات.

هم‌چنین گاز گرفتگی توسط انسان در بستر‌های مختلفی ایجاد می‌شود که می‌توانند در شدت زخم و پاتوژن‌های ایجادکننده‌ی عفونت زخم متفاوت باشند.

شرایط مختلفی است که در آن گاز گرفته شدن توسط انسان را می‌بینیم: از دعوا تا خودآزاری. از اذیت خانگی تا فعالیت جنسی.

زخم ناشی از گاز گرفتگی ممکن است توسط خود فرد ایجاد شده باشد؛ ممکن است پرسنل پزشکی که از بیماران مراقبت می کنند، توسط بیماران گاز گرفته شوند؛ ممکن است در طول دعوا، آزار و اذیت خانگی و یا فعالیت جنسی اتفاق بیفتد.

در ادامه به صورت مختصر به مدیریت گاز گرفتگی توسط انسان، انواع و درمان آن می‌پردازیم.

شما به این محتوا دسترسی ندارید

برای مشاهده وارد سایت شوید

1 کامنت در نوشته «گاز گرفتگی توسط انسان»

  1. با توجه به این‌که زخم ناشی از گاز گرفتگی انسان مستعد آلودگی به کزاز است، در صورت وجود اندیکاسیون، باید اقدامات پروفیلاکسی مثل واکسن (Td) و تتابولین در نظر گرفته شود.

    اگر فرد قبلاً به صورت کامل علیه کزاز واکسینه شده است (سه دوز یا بیشتر)، فقط زمانی نیاز به پروفیلاکسی دارد که بیش از ۵ سال از آخرین دوز واکسن دریافتی‌اش گذشته باشد.
    اگر زمان آخرین واکسنش را به یاد نداشته باشد، باز هم باید واکسن را دریافت کند.

    اگر فرد قبلاً واکسینه نشده است یا به طور ناقص (کمتر از سه دوز) واکسینه شده، باید هم Td و هم تتابولین را دریافت کند.

    بیماران دریافت کننده پیوند مغز استخوان، تا یک سال پس از پیوند و بیماران دچـار نقـص سیستم ایمنی ازجمله بیماران بـا عفونت HIV، بدون توجه به سابقه قبلی ایمن سازی باید تتابولین دریافت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.