روشهایِ – تعجب نکنید؛ اشتباه نمیخوانید – کند کردن یادگیری برای یادگیری اصیل و واقعی، کم نیست. یکی از آنها را در درس پیشنهادی برای یادگیری کریستالی بررسی کردیم.
راهی دیگر، کشیدن نقاشیها و طرحهای ساده است. کاری که دکتر نجیب از همان ابتدا به آن مشغول بود و با تدریس دوره نوروآناتومی در جهان، از افراد پیشگام تدریس کند با این روش، در دنیای تند امروزی شد.
اگر او را دنبال کرده باشید، حتماً برای شما نیز محسوس است که سبک نقاشی او در طی این سالها، دقیقتر و جزئیات آنها بیشتر شده.
البته از دیدن نقاشیهای شلوغش نترسید. میشود آنها را گام به گام کشید:

اگر امتحان نکردهاید میتوانید در کانال یوتوب او، ویدیوهای بسیاری را ببینید. همچنین اگر خواستید ویدیوهای او را تهیه بکنید، پیشنهاد ما صبر کردن برای زمانهای تخفیف در سایت رسمی خود اوست و نه تهیه از واسطهها. مثلاً برای عید فطر قیمت مادامالعمر را تا حدود ۱۰ دلار کاهش داده بود. قیمت کارهای او حتی با قیمتهای امروزی دلار – فروردین ماه ۱۴۰۴ در هنگام نوشتن این مطلب – برای چنین محتوایی ناچیز است.
البته نقاشی کشیدن نیست که نجیب را نجیب کرده است. اینکه صرفاً بخواهیم نقاشی بکشیم، یک تقلید سطحی است و مدل ذهنی او را خوب دریافت نکردهایم. بلکه نجیب، به خاطر رد نشدن از موضوعات و عمیق شدن است که نجیب شده است. تا جایی که میتواند علتها را بررسی میکند. این قسمت دوم، برای کند کردن یادگیری است. سعی میکند که یادگیریاش را واقعاً کریستالی بکند.
وگرنه کتاب Neuroanatomy: Draw It to Know It از آدام فیش نیز بر همین اصل استوار است.
یک اپلیکیشن نیز به اسم Draw It to Know It همین کار را میکند (+).
البته هدف ما از نوشتن این مطلب، معرفی دکتر نجیب با این نوشته نیست. هنگام دیدن ویدیوهای نجیب، ضعفهای – البته قابل چشمپوشی – او را هم نباید از یاد ببریم. نخستین ایراد، ویدیویی بودن تمام محتواست و واقعاً تمام محتوای پزشکی، به چنین شیوهای نیاز ندارد و درست هم نیست که چنین باشد. بررسی دلیلش خارج از حوصله این مطلب است.
همچنین نباید یادمان برود که او برای طبابت کسی را آماده نمیکند. برای مرحله یک از آزمون USMLE آماده میکند.
اما این نوشته در مورد نقد کردن کار نجیب هم نیست.
بلکه میخواستیم به بهانه یک نقل قول از او، تجربههای شما را بدانیم. اما شاید آوردن خالی نقل قول، بدون دانستن سبک دکتر نجیب، Text Out of Context ایجاد میکرد و نمیتوانستیم جملهاش را خوب درک بکنیم.
او در یکی از جلسات نوروآناتومی میگوید:
Memorizing brain stem lesions and structures without having a comprehension and understanding is one of sophisticated types of mental torture.
حفظ کردن ساختار ساقه مغز و ضایعات آن، بدون درک و فهم آنها، یکی از روشهای پیشرفتهی شکنجهی ذهن است.
تجربه شما
صرف نظر از مقطعی که هستید، با چه مباحثی به این نقطه رسیدید و واقعاً از خواندنشان اذیت بودید؟ در آن هنگام از چه منبعی میآموختید؟
آیا اگر در مقاطع بالاتر هستید (مثلاً اینترنی)، چنین مباحثی را از مقاطع قبلی خود به یاد دارید که چهها بودند؟
آیا فرصت کردهاید که کاری در موردشان انجام بدهید؟
برای امتیاز دهی به این مطلب، لطفا وارد شوید: برای ورود کلیک کنید
من هرجا گیر میکنم از دکتر نجیب استفاده میکنم مثلا در مورد counter recurrent multiplayer mechanism که از مکانیسم های تغلیظ ادرار هست یا درمورد پتانسیل عمل از ویدئو هاش استفاده کرده و واقعا راحت میکنه فهمیدن رو.