درد، شایع‌ترین تظاهر بیماری‌ها | معرفی مجموعه درس‌

اگر تا به حال به فهرست مطالب کتاب اصول طب داخلی هریسون نگاهی انداخته باشید، بعد از بخش اول که فصل‌های مرتبط با حرفه‌ی پزشکی است (The Profession of Medicine)، به بخش دوم با عنوان Cardinal Manifestation and Presentation of Diseases می‌رسیم.

کلمه‌ی cardinal به چه معناست؟

طبق تعریف دیکشنری وبستر و به آن معنی که در کتاب اصول طب داخلی هریسون به کار برده است، cardinal به معنی of basic importance یا برخوردار بودن از اهمیت اساسی، یا اصلی و primary بودن است.

علاوه بر این، کاردینال یک مقام رسمی کلیسایی است و بعد از پاپ، بالا‌ترین مقام کاتولیک را دارند و انتخاب پاپ نیز از جمله وظایف آن‌هاست. کاردینال‌ها ردایی قرمز رنگ به همراه کلاهی قرمز رنگ بر تن می‌کنند.

کاردینال، بالاترین مقام کلیسا بعد از پاپ (+).

رنگ قرمز کاردینال نمادی از خون مسیح است و با روح القدس و آتش عشق خدا مرتبط است.

هم‌چنین گونه‌ای از پرنده‌‌ با جثه‌ی کوچک به اسم سهره کاکل قرمز آمریکایی یا کاردینال شمالی (northern cardinal) وجود دارد که رنگ جنس نر آن، بسیار به رنگ قرمز ردای کاردینال‌ها شباهت دارد.

پرنده کاردینال شمالی (+)

وقتی می‌گوییم cardinal manifestation منظورمان تظاهراتی است که عمده‌ی بیماری‌ها خود را با آن نشان می‌دهند و با شکایت از آن و یا داشتن آن علامت است که به ما مراجعه می‌کنند.

حتماً از بسیاری از اساتید قدیمی طب داخلی هم شنیده‌اید که مطالعه‌ی این بخش از کتاب هریسون که ۳۷۴ صفحه بیشتر ندارد، باعث می‌شود تسلط خوبی به پزشکی پیدا کنید و حرف کاملاً درستی است.

اما این ۳۷۴ صفحه چنان فشرده است که تسلط پیدا کردن به آن اصلاً کار راحتی نیست و هر فصلش خود نیاز به فصل‌هایی مکمل و شرحی مفصل دارد تا بتوانیم آن را به خوبی درک کرده و به‌کار ببریم.

اولین قسمت از بخش cardinal manifestation با عنوان «pain» یا درد شروع می‌شود و خیلی هوشمندانه انتخاب شده است.

می‌توان گفت که درد شایع‌ترین تظاهر بیماری‌هاست و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، شایع ترین علامتی است که بیماران برای آن به دنبال مراقبت‌های پزشکی می‌روند.

این قسمت از کتاب هریسون با پاتوفیزیولوژی و درمان درد شروع شده و سپس به درد در نواحی مختلف بدن مثل قفسه سینه، شکم، سر، کمر و گردن می‌پردازد.

در این مجموعه درس‌ها با عنوان «درد» که به تدریج در مدرسه‌ پزشکی منتشر می‌شود، سعی می‌کنیم این قسمت مهم و حیاتی برای هر پزشک را برایتان شرح دهیم و این صفحات فشرده را به نحوی برایتان unzip کنیم.

درس‌های ابتدایی این مجموعه به همان ترتیب کتاب است و با پاتوفیزیولوژی شروع خواهیم کرد و مطالب دیگر رفرنس‌ها را بر چارچوب آن سوار می‌کنیم و سپس به درد در هر یک از نواحی بدن خواهیم پرداخت.

هم‌چنین در ابتدای هر مبحث سعی می‌کنیم منابعی را که در هر قسمت برای نوشتن این مجموعه استفاده کرده‌ایم، معرفی کنیم تا اگر دوست داشتید و خواستید بیشتر مطالعه کرده و با نگاه نویسندگان این حوزه آشنا شوید، بتوانید به آن‌ها مراجعه کنید.

بعد از انتشار هر نوشته، منابع در این صفحه نیز به‌روزرسانی می‌شوند تا همه‌ی آن‌ها را به صورت یک‌جا داشته باشید. علاوه بر این با استفاده از یک نقشه‌ی راه که در انتهای این صفحه قرار دارد و به تدریج به‌روز‌رسانی می‌شود، می‌توانید مستقیماً به نوشته‌ی مربوطه مراجعه کنید.


ترتیبی که مدرسه‌ پزشکی برای مطالعه‌ی مجموعه درس‌ «درد» پیشنهاد می‌دهد، به صورت زیر است:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.
پیمایش به بالا