-
در مورد تفسیر اعداد کاتآف در پزشکی
بیشتر بخوانید: در مورد تفسیر اعداد کاتآف در پزشکیدر الگوریتم تشخیصی آنالیز آرتروسنتز، نوشته که اگر WBC >50,000/µL داشت، احتمالاً آرتریت سپتیک است. در معیارهای افسردگی ماژور میبینید که ۲ هفته علائم خلقی را در نظر گرفته است. در کاوازاکی میبینید که ۵ روز تب را در کنار تعدادی علامت دیگر گفته است. برای تشخیص acute myeloid leukemia میبینیم که درصد بلاست را
-
مدل چهار عادت برای مهارت ارتباط بالینی [+ فایل قابل دانلود]
بیشتر بخوانید: مدل چهار عادت برای مهارت ارتباط بالینی [+ فایل قابل دانلود]همه ما تجربهی ارتباط بالینی نامطلوب را داشتهایم. از اینکه اطلاعات لازم به دست نیامده تا اینکه پرخاشگری کلامی و حتی فیزیکی و دلخوری پیش آمده باشد. بیشک اینگونه نیست که تمامی علت، به خاطر کمبود مهارتی ما باشد. اما همهی شرایط که دست ما نیست. مثلاً یک اورژانس شلوغ و با کمبود امکانات را
-
مدلی برای آموختن مهارت در علوم پزشکی و بالینی
بیشتر بخوانید: مدلی برای آموختن مهارت در علوم پزشکی و بالینیدر عکس یک خرموش کانگورویی (kangaroo rat) را میبینید. آنها همانند کانگورو میجهند، برای همین چنین نامی گرفتهاند. خرموشهای کانگورویی یک ویژگی شگفتانگیز دیگر نیز دارند. میتوانند آب ننوشند و صرفاً با آب تولید شده از فرایندهای متابولیک و آب موجود در غذا، به زندگی ادامه بدهند. آنها حتی برخلاف انسان، اگر آب دریا را
-
یک پیشنهاد برای شکنجه ذهن هنگام درس خواندن
بیشتر بخوانید: یک پیشنهاد برای شکنجه ذهن هنگام درس خواندنروشهایِ – تعجب نکنید؛ اشتباه نمیخوانید – کند کردن یادگیری برای یادگیری اصیل و واقعی، کم نیست. یکی از آنها را در درس پیشنهادی برای یادگیری کریستالی بررسی کردیم. راهی دیگر، کشیدن نقاشیها و طرحهای ساده است. کاری که دکتر نجیب از همان ابتدا به آن مشغول بود و با تدریس دوره نوروآناتومی در جهان،
-
یک پیشنهاد کوچک برای یادگیری کریستالی در پزشکی
بیشتر بخوانید: یک پیشنهاد کوچک برای یادگیری کریستالی در پزشکیشاید این پیشنهاد در هنگامی که خلاصهفروشی اینچنین رایج است، عجیب باشد. یک پیشنهاد برای اینکه چطور یک قدم یادگیری را کندتر بکنیم. شاید با خود بگویید مگر حجم دروس پزشکی کم است و من وقت اضافه دارم که بخواهم یادگیری را کندتر بکنم؟ درست میگویید. حتی فکر کردن به حجم مطالب، وحشتآفرین است و
-
آیا واقعاً به بیمار گوش میدهید؟
بیشتر بخوانید: آیا واقعاً به بیمار گوش میدهید؟از اورژانس زنگ زدهاند که بیمار با کد سما – سکته مغزی اورژانسی – (کد ۷۲۴) آمده است. سریع به آنجا میروید. از دور که هوشیار به نظر میرسد و انگار وضع مناسبی دارد. سلام. من … هنوز جمله شما تمام نشده که بیمار میگوید: اِ. آره، خوبه، ولی اون شیشهها دارن میرقصن توی آفتاب، میدونین. تشخیص را تا
-
تست ANA مثبت | تفسیر در شرایط بالینی
بیشتر بخوانید: تست ANA مثبت | تفسیر در شرایط بالینیدر درس آنتی بادی ضد هسته (anti-nuclear antibody یا ANA) را تعریف کردیم روشهای اندازهگیری آن را به طور مفصل توضیح دادیم. تفاوت FANA با ANA را نیز در درس قبلی بررسی کردیم. در این نوشته قصد داریم در مورد تفسیر آن بگوییم. چه زمانی و با چه تیتری تست ANA را مثبت در نظر
-
چطور از بیمار سؤال میپرسید؟
بیشتر بخوانید: چطور از بیمار سؤال میپرسید؟هدف پزشکی میتواند موضوعی چند صد صفحهای برای نوشتن باشد، اما عصارهاش را میتوان در این جمله دید: «گاهی بهبودی کامل، اغلب تسکین دادن و همیشه آسودگی ایجاد کردن». To cure sometimes, relieve often, comfort always. و در طول تاریخ علم، خوشبختانه سهم علاج و بهبودی کامل، در حال بیشتر شدن است. اما فراموش نکنیم
-
داروهای دیابت در ماه رمضان و روزه گرفتن
بیشتر بخوانید: داروهای دیابت در ماه رمضان و روزه گرفتنروزهداری در ماه رمضان منجر به تغییرات اساسی در الگوی تغذیه و متابولیسم بدن میشود و بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند، در معرض خطراتی از جمله هایپوگلایسمی، هایپرگلایسمی، کتواسیدوز دیابتی (DKA) و سندرم هایپراسمولار هایپرگلایسمیک (HHS) هستند. بنابراین، اصلاح رژیم دارویی در طول ماه رمضان بر اساس نوع دیابت، روش درمان و الگوی
-
طبقه بندی زمانی درد: حاد و مزمن و کولیکی
بیشتر بخوانید: طبقه بندی زمانی درد: حاد و مزمن و کولیکیدر درس قبل در مورد اهمیت طبقه بندی گفتیم و طبقه بندی دردها را بر اساس علت (اتیولوژی) توضیح دادیم. در این درس کوتاه میخواهیم به طبقهبندی درد براساس مدت زمانی که از شروع آن گذشته، بپردازیم. منظور از درد حاد و مزمن چیست؟ شکل شماتیک زیر را نگاه کنید. درد ممکن است در هر