Round

معنی راند و گراند راند | تاریخچه یک اصطلاح

دانشجویان پزشکی در دوران گذار از فضای کلاس و دانشکده به بالین، یعنی تقریباً سال سوم و چهارم تحصیل‌شان، با اصطلاحات تازه‌ای مواجه می‌شوند که مربوط به دنیای بالین و بیمارستان است. می‌توان گفت «راند» (round)، یکی از پرکاربردترین آن‌ها به شمار می‌آید.

دیروز صبح با اتندینگ قلب راند داشتیم.

بعد از جلسه مورنینگ، استاد در بخش ریه راند می‌کند.

اساتید گوارش و کبد این هفته گراند راند دارند.

راند به چه معناست؟

راند یعنی ویزیت بیماران توسط کادر درمان مسئول آن‌ها در هنگام بستری بودن.

راند می‌تواند یک نفره باشد یا چند نفره. می‌تواند فقط پزشک یا پرستار باشد یا پزشک و پرستار و داروساز بالینی و … با هم. می‌تواند در یک بیمارستان آموزشی باشد یا غیر آموزشی.

در بیمارستان‌های آموزشی، در کامل‌ترین حالت آن، حداقل یک پزشک اتند (attending که یک پزشک با بالاترین مقام علمی در میان پزشکان آن جمع است) به همراه دستیار فوق تخصصی (فلوشیپ)، دستیار تخصصی (رزیدنت)، اینترن (کارورز)، استاجر (کارآموز)، پرستار، داروساز، متخصص فارموکولوژی بالینی به همراه دستیار تخصصی فارماکولوژی بالینی، بر بالین یک بیمار حاضر می‌شوند.

این‌که در هنگام راند چه اتفاقی می‌افتد، بستگی به تصمیم‌های آن اتند دارد. برخی همان‌جا نکاتی را تدریس می‌کنند و برخی صرفاً راند را به معاینه و گفتگو با بیمار می‌گذرانند و تدریس را برای قبل یا بعد از راند می‌گذارند. معمولاً نیز ترکیبی از هر دو وجود دارد.

اگر آموزشی در کار نباشد هم راند است. هدف اصلی راند، ویزیت و درمان بیماران است. راند آموزشی (teaching round) عمدتاً در بیمارستان‌های آموزشی وجود دارد.

یک داستان جذاب غلط دیگر

این کلمه در ادبیات پزشکی تاریخ جالبی دارد که اغلب تحت تأثیر یک داستان عامیانه مشهور، اما نادرست قرار گرفته است.

تصور بر این بود که «راند کردن» از راه رفتن ویلیام اسلر در یکی از بخش‌های بیمارستان جانز هاپکینز که معماری‌ای دایره‌ای شکل داشت و به بخش هشت ضلعی (octagon) شناخته می‌شد، سرچشمه می‌گیرد.

در حالی که «بخش هشت ضلعی» و طراحی آن در بیمارستان جانز هاپکینز به خودی خود داستان جذابی دارد، اما منشأ واژه «راند» نیست.

«بخش هشت ضلعی» که توسط یک معمار به نام جان شاو بیلینگز (John Shaw Billings) در دهه ۱۸۷۰ طراحی شد، یک شگفتی تکنولوژیک با سیستم‌های تهویه پیشرفته بود.

در آن زمان، فکر می‌کردند که بخاراتی سمی (میاسما) منجر به انتقال تمامی بیماری‌های عفونی می‌شوند. بنابراین تهویه‌ پیشرفته می‌خواستند که این بخارهای مسموم بیماران عفونی را خارج بکند. هنوز میکروب‌ها را عامل انتقال بیماری نمی‌دانستند.

با این حال، همان‌طور که درک پزشکی‌مان با پذیرش گسترده نظریه انتقال میکروبی عفونت بیشتر شد، طراحی این بیمارستان نیز تغییر کرد و «بخش هشت ضلعی» در نهایت با ساختمان‌های مدرن‌تر جایگزین شد.

هم‌چنین اسلر در نوشته‌های خود، زمانی که می‌خواست به فعالیتی که همراه با دستیاران و دانشجوهایش در بیمارستان انجام می‌داده اشاره کند، از «making a visit» استفاده می‌کرد و نه «making rounds».

فعل «to round» ریشه در دهه ۱۵۹۰ میلادی دارد. این فعل در آن زمان در مورد نگهبانانی استفاده می‌شد که در مسیری از پیش تعیین شده به شکل متناوب قدم می‌زدند.

اما فرهنگ لغت آکسفورد اصطلاح «راند» در پزشکی را به عنوان «ویزیت منظم بیماران توسط یک پزشک یا پرستار در یک بیمارستان» تعریف می‌کند که اولین نمونه کاربرد آن به سال ۱۸۸۳ باز می‌گردد – یعنی شش سال قبل از افتتاح بیمارستان جانز هاپکینز.

در قرن نوزدهم، این روش، یعنی قدم زدن تیم پزشکی متشکل از استاد و دانشجویان از بالین یک بیمار به بیمار دیگر در بخش‌های بیمارستان، بخش جدایی‌ناپذیر آموزش پزشکی شده بود.

از قدیمی‌ترین اسنادی که از به کار رفتن این کلمه در دست داریم، نوشته‌های دکتر بلک‌ول است. در اواسط قرن نوزدهم، الیزابت بلک‌ول (Elizabeth Blackwell)، نخستین پزشک زن در آمریکا، شرکت در «راندهای آموزشی» با دکتر کلمنت لی (Clement Lee) را به عنوان بخشی از تجربه آموزشی خود در دانشکده پزشکی توصیف کرده بود. تجربه‌ای که برای او با شیوه مرسوم دیدن بیماران در مطب یا خانه، متفاوت به‌حساب می‌آمد (+).

پرتره‌ای از الیزابت بلک‌ول (+)

قسمت ۶۱ از پادکست Bedside Rounds با عنوان Etymologies به ریشه ۴ کلمه در پزشکی می‌پردازد که یکی از آن‌ها راند است. از این لینک می‌توانید به آن گوش بدهید.

گراند راند به چه معناست؟

شکل‌گیری اصطلاح «گراند راند» (grand round) یا «گرند راند» هم لایه دیگری به این روایت‌ها می‌افزاید.

هر چند منشأ دقیق این اصطلاح را نمی‌دانیم اما کاربرد معادل‌های این اصطلاح نیز به چند نسل پیش از ویلیام اسلر بازمی‌گردد.

یکی از این معادل‌ها «راند آمفی‌تئاتر» (Amphitheater Rounds) بود که در اوایل قرن بیستم در فرانسه و آلمان برای اشاره به جلساتی که امروزه آن‌ها را با عنوان گراند راند می‌شناسیم استفاده می‌شد.

امروزه اصطلاح «گراند راند» بیشتر در اشاره به وقتی است که به جای یک اتند، چندین اتند هم‌زمان حضور دارند و در مورد وضعیت بیماران اظهار نظر می‌کنند.

معمولاً در این جلسات تمامی اتندینگ‌ها و دستیارهای فوق تخصصی و تخصصی یک بخش به همراهی کارورزها و کارآموزها در یک سالن جمع شده و در مورد یک تا دو بیمار خاص گفتگو می‌شود.

در گذشته نیز گرند راند بیشتر به راندهایی اشاره داشت که طی آن دستیار (رزیدنت)، شرح حال یک بیمار را به جای ارائه به یک اتند، برای گروهی از اتندها شرح می‌داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد شوید.
اسکرول به بالا