از نفرونی که نامش از ابر آمده و از کلیهای که آن را به دوگانهی خوب و بد سادهسازی میکردند، شروع کردیم و به پیچیدهترین مفاهیم همانند هایپراسمولال شدن مدولا رسیدیم که با وجود بیش از چند دهه تحقیق، هنوز نیز مکانیسمش دقیق معلوم نیست.
رسیدهایم به ایستگاه آخر. وقتش است که با اتوبوسمان از کلیه خارج شویم. یا الان باید از انتقالدهندههای اوره در انتهای لوله جمعکننده در مدولا بیرون آمده و یا به لگنچه و مثانه رفته و با ادرار خارج خواهیم شد.
سفرمان طولانی بود و دشوار. قطعاً فشار ذهنی زیادی نیز به همراه داشت.
اما امیدواریم که شما با این بخشهای نفرون آشنا شده باشید و ما توانسته باشیم به هدفمان که نشان دادن شیوهای دیگر از یادگیری بود، رسیده باشیم.
یادگیری فیزیولوژی کلیه برای درک اختلالات آب، الکترولیتها و اسید و باز ضروری است. مسئلهای که تقریباً همهی بیماران بستری با آن درگیر هستند.
و البته، مسئلهای است که عمدهی افراد از آن فرار میکنند.
حداقل امیدوار هستیم که اکنون شما دیگر کمتر از آنها فرار کنید.
در انتهای این سفر یک چکلیست آماده کردهایم. چکلیستی از مفاهیمی که باید آنها را بلد باشیم.
چکلیست یادگیری کمک میکند که بدانیم چه چیزهایی را نمیدانیم و این مهمترین فایدهاش است.
عناوین را نگاه کنید و اگر حس کردید که درست نمیدانید، به درسهای مربوطه مراجعه کنید.
چکلیست داروها
در مورد داروها باید دستهی دارویی، مکانیسم اثر، اندیکاسیونها و کانترا-اندیکاسیونهای آن، شایعترین عارضه جانبی و مهمترین عارضه جانبی آنها را بدانیم
- Acetazolamide
- Dorzolamide
- Empagliflozin
- Dapagliflozin
- Furosemide
- Hydrochlorothiazide
- Indapamide
- Metolazone
- Spironolactone
- Eplerenone
- Amiloride
- Triamterene
- Mannitol
- Desmopressin
- Tolvaptan
- Conivaptan
- Demeclocycline
- Sacubitril
- Valsartan
- Losartan
- Captopril
- Enalapril
چکلیست بیماریها
در مورد بیماریها باید علت ایجاد (اتیولوژی)، تغییرات آب، الکترولیتها، اسید و باز را در مورد هر کدام بدانیم. همچنین برخی علامتهای دیگر – داخل یا خارج کلیه – نیز دارند که مهمها را باید بتوانیم تحلیل کنیم.
- Renal Tubular Acidosis Type I
- Renal Tubular Acidosis Type II
- Renal Tubular Acidosis Type IV
- Fanconi’s Syndrome
- Bartter’s Syndrome
- Familial Hypercalcemic Hypocalciuria
- Gitelman’s Syndrome
- Gordon’s Syndrome
- Liddle’s Syndrome
- Autosomal Dominant Pseudohypoaldosteronism Type I
- Autosomal Recessive Pseudohypoaldosteronism Type I
- Hyperaldosteronism
- Syndrome of Apparent Mineralocorticoid Excess
- Glycyrrhetinic/Glycyrrhizinic (Licorice) Consumption
- Cushing Syndrome
- Magnesium Deficiency
- Nephrogenic Diabetes Insipidus (AVP Resistance)
- Syndrome of Inappropriate ADH Secretion
دانلود جدول مرور داروها و بیماریها و چکلیست
در ادامه، دو جدول برای دانلود کردن قرار داده شده است. از این دو جدول برای مرور مطالبی که خواندهایم، استفاده کنید.
همچنین، دو چکلیست فوق نیز به شکل یک PDF قابل دانلود هستند.
برای دسترسی به ادامه این مطلب و دانلود فایلها، لطفاً در سایت عضو/وارد شوید.
تمرین نهایی (با جایزه)
۱. لطف شما خواهد بود که اگر حس و تجربهی خود را از خواندن این دروس، برای ما و دوستانتان بنویسید. آیا خواندنشان منجر به تغییر نگاه شما شد؟ چه حسی نسبت به این درسها داشتید؟ چطور آنها را خواندید؟
۲. یک نفرون بزرگ بکشید (روی کاغذ یا به شکل دیجیتال). تمامی پروتئینهای صحبتشده از اول تا آخر نفرون و کار آنها را روی آن نشان دهید.
به خوبی میدانیم که این تمرین سخت و زمانبر است. به همین خاطر، هر چند ماه یکبار، به بهترین نفرون کشیدهشده در طول آن ماهها، هدیهای از طرف مدرسه پزشکی داده خواهد شد.
ترتیبی که مدرسه پزشکی برای مطالعه مجموعه درسهای فارماکوپاتوفیزیولوژی کلیه پیشنهاد میدهد، به صورت زیر است:
برای امتیاز دهی به این مطلب، لطفا وارد شوید: برای ورود کلیک کنید