از نفرونی که نامش از ابر آمده و از کلیهای که آن را به دوگانهی خوب و بد سادهسازی میکردند، شروع کردیم و به پیچیدهترین مفاهیم همانند هایپراسمولال شدن مدولا رسیدیم که با وجود بیش از چند دهه تحقیق، هنوز نیز مکانیسمش دقیق معلوم نیست.
رسیدهایم به ایستگاه آخر. وقتش است که با اتوبوسمان از کلیه خارج شویم. یا الان باید از انتقالدهندههای اوره در انتهای لوله جمعکننده در مدولا بیرون آمده و یا به لگنچه و مثانه رفته و با ادرار خارج خواهیم شد.
سفرمان طولانی بود و دشوار. قطعاً فشار ذهنی زیادی نیز به همراه داشت.
اما امیدواریم که شما با این بخشهای نفرون آشنا شده باشید و ما توانسته باشیم به هدفمان که نشان دادن شیوهای دیگر از یادگیری بود، رسیده باشیم.
یادگیری فیزیولوژی کلیه برای درک اختلالات آب، الکترولیتها و اسید و باز ضروری است. مسئلهای که تقریباً همهی بیماران بستری با آن درگیر هستند.
و البته، مسئلهای است که عمدهی افراد از آن فرار میکنند.
حداقل امیدوار هستیم که اکنون شما دیگر کمتر از آنها فرار کنید.
در انتهای این سفر یک چکلیست آماده کردهایم. چکلیستی از مفاهیمی که باید آنها را بلد باشیم.
چکلیست یادگیری کمک میکند که بدانیم چه چیزهایی را نمیدانیم و این مهمترین فایدهاش است.
عناوین را نگاه کنید و اگر حس کردید که درست نمیدانید، به درسهای مربوطه مراجعه کنید.
شما به این محتوا دسترسی ندارید
برای مطالعه ادامه این مطلب نیازمند اشتراک ویژه مدرسه پزشکی هستید. خرید اشتراک از طریق صفحه شخصی امکانپذیر است.
ترتیبی که مدرسه پزشکی برای مطالعه مجموعه درسهای فارماکوپاتوفیزیولوژی کلیه پیشنهاد میدهد، به صورت زیر است:
برای امتیاز دهی به این مطلب، لطفا وارد شوید: برای ورود کلیک کنید